mesajul

marți, 20 octombrie 2015

SINODUL - Papa Francisc este acum efectiv în război cu Vaticanul.



Papa Francisc este acum efectiv în război cu Vaticanul. Dacă va câştiga el, Biserica Catolică s-ar putea destrăma

de Damian Thompson


Ieri (18 oct) papa Francisc a adresat un discurs în plenul profund divizatului Sinod al familiei, prin care şi-a confirmat planul de a descentraliza Biserica Catolică - dând conferinţelor episcopale locale mai multă libertate, ca ele să-şi găseasca propriile soluţii la problemele privind divorţul şi homosexualitatea.

Acest lucru este coşmarul cardinalilor catolici inclusiv - deloc surprinzător - cei din Vatican. Ei credeau că au majoritate suficientă în sinod pentru a opri ridicarea interdicţiei pentru catolicii divorţaţi şi recăsătoriţi de a se împărtăşi, sau de a opri orice încercare de "îndulcire"a atitudinii bisericii faţă de cuplurile gay.

Dar, în notabilul sau discurs ţinut ieri, când sinodul intra în ultima sa săptămână, Francisc le-a spus episcopilor că descentralizarea va fi impusă de sus. 

Referindu-se în mod deliberat la sine ca "Episcop al Romei" pentru a sublinia solidaritatea sa cu episcopii locali de pretutindeni (în opoziţie cu Curia Romană, identificată cu Vaticanul), papa a invocat puterea sa ca Suveran pontif de a face reglementări care îi privesc şi pe simplii cardinali. "Parcursul sinodului culminează cu ascultarea faţă de episcopul Romei, chemat să vorbească cu autoritate ca păstor şi învăţator al tuturor creştinilor" - a spus el. Acest limbaj este cel mai autoritar din ultimii ani, şi semnificaţia sa este: “Eu am ultimul cuvânt. În definitiv, voi ascultaţi de mine, nu eu de voi".

În special una dintre afirmaţii i-a îngrozit pe conservatori: Francisc le-a spus că "sensul credinţei nu permite separarea rigidă dintre Biserica care învaţă şi Biserica care primeşte învăţătura, deoarece turma are propriul său "simţ" de a discerne căile noi pe care Domnul le revelează bisericii..." Ce se înţelege prin asta? Va trebui să aşteptăm până când papa va da raspunsul final la sinod, anul viitor.
Aceasta este o evoluţie surprinzătoare care merită o analiză completă odată ce sinodul se va sfârşi. 

Iată de ce cred eu că descentralizarea nu va funcţiona:

1. Acesta este sinodul la care Biserica africană şi-a arătat muşchii. Ea este foarte conservatoare. Cardinalul Robert Sarah din Guineea a declarat că "lobby-ul gay este pentru creştinătate o ameninţare la fel de mare ca şi ISIS. Sarah este Prefect al Congregaţiei pentru Adoraţia Divină şi deci este un cardinal de înalt rang al Curiei. În intervenţia sa, el a dat de înţeles că vorbeşte în numele a aproape 200 milioane de catolici africani. Dacă este aşa sau nu, este o chestiune de opinie, dar mă îndoiesc că mulţi dintre ei ar fi contra demonizarii pe care el a facut-o homosexualilor.
Nota: Sarah şi alţi cardinali africani nu spun că "Nu vom tolera niciodată împărtăşania celor divortaţi şi recăsătoriţi - dar atât timp cât ne lăsaţi în pace, diocezele vestice pot face ce vor [dar noi nu îi vom urma]". Nu, ci ei spun că interdicţia existentă trebuie să se aplice întregii biserici catolice. Sarah priveşte ca erezie propunerea cardinalului Kasper de a permite episcopilor locali (adică practic preoţilor locali şi în definitiv chiar însăşi divorţaţilor) să decidă dacă pot primi acest sacrament.

2. Părinţii sinodali mai liberali, simţind ca papa Francisc se va folosi de dreptul sau papal în modul în care le convine lor, au susţinut cu toţii o versiune a planului Kasper - şi probabil curând le vor permite preoţilor să îl pună în practică. Arhiepiscopul Blaise Cupich din Chicago (numit de Francisc şi cardinal în devenire) a ţinut vineri o conferinţă de presă în care a spus despre îmapărtăşania celor divorţaţi şi recăsătoriţi civil: "Oamenii trebuie sa ia o decizie în deplină conştiinţă...Conştiinţa este inviolabilă şi noi trebuie să o respectăm când luăm decizii; iar eu am facut mereu aşa" . Dacă prin aceasta el înţelege că acei catolici divorţaţi pot lua singuri decizia dacă să primească sau nu împărtăşania "conform conştiinţei lor", aceasta îl plasează în contra cardinalului Timothy Dolan din New York, unul dintre semnatarii scrisorii semnate şi de alţi cardinali de frunte al Vaticanului, prin care aceştia îl avertizau pe papa că acest sinod ar putea rupe biserica în două. Dintre toate căile spre schismă, cea mai rapidă este cea de a-ţi exprima părerea în public despre Sfânta Împărtăşanie.

3. Papa Francisc nu mai prezintă credibilitate pentru mulţi catolici conservatori, şi numărul lor a crescut enorm de la ultimul sinod - pe care în opinia mea el a greşit grav în modul în care l-a condus. Preoţi şi persoane laice care îl plăceau iniţial pe papa - dacă nu stilul sau liturgic, măcar persoana sa - şi care credeau că el este de fapt un conservator în ciuda remarcilor sale necugetate gen "cine sunt eu să judec", acum consideră că papa Francisc este o ameninţare la adresa unităţii bisericii. Unii liberali îşi dau seama că ne-unitatea este inevitabilă dar consideră că Duhul Sfânt deja este pe cale să rezolve această problemă, şi anume că în cele din urmă africanii vor ajunge să împărtăşească impulsurile lor de compasiune faţă de catolicii care au fost forţaţi de valurile vieţii să ignore învăţătura bisericii asupra comportamentului în familie. Cu alte cuvinte, ei speră într-un miracol. Între timp, ei au devenit noii ultramodernişti.

4. Nu este clar pe deplin ce înţelege papa prin "sinodalitate", dar în mod cert nu înţelege "a da putere Curiei". Ignorând scrisoarea trimisă de prefecţi ai Congregaţiei pentru Doctrina Credinţei, ai Congregaţiei pentru Adoraţia Divină şi ai Secretariatului pentru Economie, Francisc se distanţează de Vatican. În această lumină, refuzul său de a sta în apartamentele papale devine pe zi ce trece mai semnificativ. El a ascuţit lupta cu Vaticanul - iar acest lucru, papii îl fac pe riscul lor. 

Cardinalii Muller, Sarah şi Pell (alt cardinal important, prea supărat pentru a semna scrisoarea) văd Curia ca pe gardianul Magisteriului, depozit al credinţei. Pentru a păstra acest depozit, Sf Ioan Paul II a centralizat biserica. Conservatorii interpretează discursul de duminică al lui Francisc ca pe o declaraţie de inversare a acestui proces - şi, în definitiv, de merginalizare a moştenirii lăsate de Ioan Paul II, care conţine învăţături greu de reconciliat cu ideile actualului papa.

Aşadar, în ochii lor, Francisc îl atacă pe cel mai mare papa din istoria moderna - care acum că a fost canonizat este recunoscut oficial ca o prezenţă supranaturală în viaţa bisericii. El [Francisc] poate că ar dori chiar să modifice esenţa papalităţii - şi asta chiar cât trăieşte predecesorul sau, (Benedict) care probabil că acum se îndoieşte că Dumnezeu a vrut într-adevăr ca el să demisioneze. 

Mai sunt multe de spus despre tentativa de revoluţie a lui Francisc asupra diviziunii dintre lumea laică şi lumea religioasă, diviziune care se adânceşte în afara bisericii peste tot în lume. Dar despre asta, altă dată. Gândul meu de încheiere este că dacă papa vrea să facă schimbări cu bătaie lungă asupra practicii pastorale sau chiar asupra doctrinei, atunci există moduri mai inteligente de a face asta - căci a ţine un sinod catastrofal de divizat şi apoi să spună că el oricum va face cum vrea el [este o alegere nefericită].