mesajul

sâmbătă, 27 octombrie 2018

Prezentarea lui Isus la templu. Virtutea lui Simeon şi profeţia Anei.

     1 februarie 1944.

     Văd cum dintr-o căsuţă umilă iese un cuplu. O mamă nespus de tânără cu un prunc în braţe, înfăşurat într-o ţesătură albă, coboară pe o scară exterioară.
     O recunosc pe Măicuţa noastră. Este tot Ea, palidă şi blondă, sprintenă şi foarte blândă în fiece gest. Este înveşmântată în alb, având deasupra o haină de un albastru pal, iar pe cap un văl dalb. Îşi duce cu multă grijă Pruncul.
     În josul scării o aşteaptă Iosif, lângă un măgăruş gri. Iosif este îmbrăcat tot în maro deschis, aceasta fiind culoarea veşmântului şi hainei deopotrivă. O priveşte pe Maria şi îi zâmbeşte. Când Maria ajunge lângă măgăruş, Iosif îşi petrece hamul pe braţul stâng şi ia pentru o clipă în braţe Pruncul, care doarme liniştit, pentru a-i îngădui Mariei să se aşeze mai bine pe şaua măgăruşului. Apoi i-l dă iarăşi pe Isus şi o pornesc la drum.
(.....)
     Maria coboară de pe măgăruş în apropierea porţii ce dă într-un fel de loc de staţionare pentru animale. Spun „loc de staţionare” pentru că este vorba de un soi de staul ori mai bine zis adăpost, unde sunt paie pe jos şi nişte ţăruşi cu inele de care pot fi legate patrupedele.
     Iosif îi da ceva bănuţi unui omuleţ ce i-a sărit în ajutor, cumpărând cu aceştia un braţ de fân, şi, scoţând dintr-un puţ rudimentar ce se află într-un colţ o găleată cu apă, îi dă măgăruşului să bea. Apoi o ajunge din urmă pe Maria şi intră amândoi în incinta Templului.
     Se îndreaptă mai întâi spre un portic unde se află aceia pe care mai târziu Isus avea să-i biciuiască fără milă: vânzătorii de turturele şi miei, respectiv zarafii. Iosif cumpără doi porumbei albi. Nu schimbă bani. Este evident că are bani potriviţi.
(.....)
     Vine în grabă un preot, nu ştiu dacă pentru că a fost chemat de Iosif sau vine din proprie iniţiativă. Maria oferă cei doi sărmani porumbei, iar eu, care ştiu care le este soarta, îmi întorc privirea în altă parte, remarcând ornamentaţiile grelei porţi monumentale, ale plafonului, ale atriului. Mi se pare însă că văd cu coada ochiului cum preotul o stropeşte pe Maria cu apă. Apă trebuie să fie, căci nu văd să i se fi pătat haina. Apoi Maria, care odată cu porumbeii îi dăduse preotului şi o grămăjoară de bani (am uitat să spun aceasta) pătrunde împreună cu Iosif în Templul propriu-zis, însoţită de către preot.
(.....)
     Maria oferă Copilul – care s-a deşteptat şi îşi întoarce nevinovaţii ochi de jur împrejur cu privirea uimită a pruncilor de doar câteva zile  - preotului.
Acesta îl ia în braţe şi îl înalţă întinzându-şi mâinile, întors fiind spre Templu, cu faţa la acel altar situat deasupra treptelor. Ritul este împlinit. Pruncul este redat Măicuţei, iar preotul se duce de acolo.
     S-a adunat lume ce priveşte curioasă. Printre oameni îşi croieşte drum un bătrânel încovoiat şi schiop, care se sprijină într-un baston. Trebuie să fie foarte în vârstă, aş spune că are fără doar şi poate peste optzeci de ani. Acesta se apropie de Maria şi o roagă să i-l dea pentru câteva clipe pe Micuţ. Maria îi face pe plac zâmbindu-i.
     Simeon – despre care eu mereu am crezut că aparţinea castei sacerdotale, este un simplu credincios, cel puţin judecând după straie – îl cuprinde şi-l sărută. Isus îi zâmbeşte cu expresia nelămurită a sugarilor. Pare că se uită la el cu multă curiozitate, căci bătrânul plânge şi râde deopotrivă, iar lacrimile-i alcătuiesc un fel de broderie, strecurându-i-se printre riduri şi aşternându-i-se ca nişte perle în barba lungă şi dalbă către care Isus îşi întinde mânuţele. Căci Isus o fi fiind Isus, dar este tot un copilaş, iar ceea ce i se mişcă pe dinainte atrăgându-i atenţia îl face să-şi dorească a pune mâna ca să priceapă mai bine despre ce e vorba. Maria şi Iosif surâd laolaltă cu cei adunaţi prin preajmă, aceştia lăudând frumuseţea Micuţului.
     Aud cuvintele bătrânului sfânt (Luca 2, 27-35) şi văd privirea mirată a lui Iosif, pe cea mişcată a Mariei, dar şi privirile din mica adunare – unele uimite şi mişcate şi altele cuprinse de bucurie – la vorbele bătrânului. In mulţime se află şi unii dintre membrii bărboşi şi îngâmfaţi ai Sinedriului; aceştia dau din cap, privind la Simeon cu o compătimire plină de ironie: trebuie că-l socotesc cu mintea dusă din pricina vârstei.
     Surâsul Mariei se topeşte într-o paloare mai accentuată atunci când Simeon îi vesteşte durerea. Cu toate că Ea ştie, cuvintele lui îi străpung sufletul. Maria se apropie mai tare de Iosif, ca pentru a cere mângâiere, şi-şi strânge cu patimă Pruncul la sân, absorbind cu sufletul însetat vorbele Anei, care a venit şi ea şi care, femeie fiind, se îndură de suferinţa ei şi îi făgăduieşte că Veşnicul Dumnezeu i-o va îmblânzi dându-i în ceasul durerii o tărie supranaturală. „Femeie, Celui care i l-a dăruit poporului său pe Mântuitorul nu-i va lipsi puterea de a-ţi da un înger să-ţi aline plânsul. Marile femei ale lui Israel nu au dus vreodată lipsă de sprijinul Domnului, iar tu eşti mai însemnată decât Iudita ori Iaela. Dumnezeul nostru are să-ţi clădească o inimă de aur curat pentru ca tu să poţi ţine piept valurilor durerii, drept pentru care ai să fii între toate făpturile cea mai măreaţă Femeie, Maica. Iar tu, Pruncule, adu-ţi aminte de mine în ceasul lucrării tale”. Aici îmi încetează viziunea.

     2 februarie 1944.
     Isus spune:
     „Din descrierea pe care tu ai făcut-o răzbat pentru toţi două învăţăminte:

     Cea dintâi învăţătură este aceea că adevărul nu se dezvăluie preotului cufundat în rituri, dar cu sufletul aiurea, ci unui simplu credincios.
     Preotul, cel care se află mereu în contact cu Divinitatea, preocupat de tot ce are legătură cu Dumnezeu, plecat spre tot ceea ce este deasupra celor trupeşti, ar fi trebuit să intuiască pe dată cine era Pruncul prezentat la Templu în acea dimineaţă. Dar, pentru a putea întrezări aceasta, trebuia să aibă un spirit viu, nu numai un veşmânt anume aşternut peste un spirit tare adormit, dacă nu mort de-a binelea.
     Spiritul lui Dumnezeu poate, dacă vrea, să lovească şi să zguduie precum un fulger sau un cutremur şi spiritul cel mai închis. Poate aceasta. Însă, în genere, pentru că este un Spirit al ordinii, după cum Dumnezeu este ordine în Fiinţa sa şi în lucrarea sa, El se revarsă şi grăieşte nu doar într-aceia care merită îndeajuns să primească revărsarea sa – căci atunci arareori s-ar revărsa, tu însăţi neavând a-i cunoaşte iluminarea – ci acolo unde vede „dorinţa” cuiva de a merita revărsarea sa.
     Cum se manifestă această dorinţă? Printr-o viaţă alcătuită, pe cât este cu putinţă, numai şi numai din Dumnezeu, întru credinţă, întru ascultare, întru curăţie, întru caritate, întru dăruire, întru rugăciune, întru rugăciune, iar nu în practici. Noaptea se deosebeşte mai puţin de ziuă decât se disting practicile religioase de rugăciune. Rugăciunea este comuniunea spiritului cu Dumnezeu, roadele sale fiind reînnoirea voastră şi hotărârea de a deveni tot mai mult ai lui Dumnezeu. Practicile religioase sunt nişte obiceiuri oarecare, pe care le săvârşiţi pentru un scop sau altul, dar mereu păstrând un sâmbure de egoism, şi care nu vă transformă nicidecum, ba mai mult, vă mai şi murdăresc cu păcatul minciunii şi al indiferenţei.
     Simeon avea această dorinţă. Viaţa nu-l scutise de greutăţi şi încercări, dar el nu şi-a pierdut această dorinţă. Vremea şi vremurile nu i-au ştirbit şi nici nu i-au zdruncinat credinţa în Domnul şi făgăduinţele sale, şi nu au slăbit dorinţa lui de a fi tot mai vrednic de a-l primi pe Dumnezeu. Iar Dumnezeu – înainte ca ochii servului său credincios să se fi închis înaintea luminii soarelui, aşteptând a se redeschide înaintea Soarelui dumnezeiesc de un roşu aprins din Cerurile descuiate prin înălţarea mea de după Jertfă – i-a trimis raza Spiritului să-l îndrepte înspre Templu ca să vadă Lumina venită în lume.
     „Din îndemnul Spitului”, spune Evanghelia. Ah, de ar şti oamenii ce Prieten desăvârşit este Spiritul Sfânt, ce Călăuză, ce Învăţător ! Dacă ar iubi şi invoca această Iubire a Preasfintei Treimi, această Lumină din Lumină, acest Foc din Foc, această Cunoaştere, această Înţelepciune, cât de multe ar şti peste ceea ce este de trebuinţă a şti !
     Vezi tu, Maria, vedeţi voi, fiii mei, Simeon a aşteptat cât i-a fost viaţa de lungă „să vadă Lumina”, să ştie împlinită făgăduinţa lui Dumnezeu, şi asta fără a se îndoi vreodată; nu şi-a zis niciodată: „În zadar stărui eu întru nădejde şi rugăciune”. A stăruit şi s-a făcut vrednic de a „vedea” ceea ce preotul şi membrii sinedriului cei plini de mândrie şi cu mintea încuiată nu au văzut: pe Fiul lui Dumnezeu, pe Mesia, pe Mântuitorul, în acel prunc ale cărui căldură şi zâmbete le primea. Dumnezeu i-a surâs prin buzele mele de Copil, dându-i cea dintâi răsplată pentru viaţa sa cinstită şi pioasă.

     Cea de-a doua învăţătură priveşte cuvintele Anei. Fiind profetesă şi aceasta, ea l-a văzut în mine, nou-născutul, pe Mesia. Acest lucru este firesc dată fiind înzestrarea sa cu darul profeţiei. Însă ascultă, ascultaţi ceea ce-i spune Maicii mele, împinsă fiind de credinţă şi dragoste. Lasaţi aceste vorbe să lumineze spiritul vostru, care tremură în acest timp de întuneric şi în această sărbătoare a Luminii. „Celui care l-a dăruit pe Mântuitorul nu-i va lipsi puterea de a-ţi da un înger să-ţi aline, să aline plânsul”.
     Gândiţi-vă că Dumnezeu s-a dat pe Sine pentru a înlătura din spirite lucrarea Diavolului. Nu va putea El oare să-i înfrângă acum pe diavolii care vă chinuie? Nu va putea El oare şterge lacrimile voastre punându-i pe fugă pe aceşti diavoli şi redându-vă iarăşi şi iarăşi pacea lui Cristos? De ce nu-i cereţi oare aceasta, cu credinţă? Cu o credinţă adevărată, îndrăzneaţă, cu o credinţă înaintea căreia severitatea lui Dumnezeu, scârbit de mulţimea păcatelor voastre, să se năruie într-un surâs, izvorând iertarea şi ajutorul său, şi să se reverse binecuvântarea sa peste acest Pământ asemeni unui curcubeu care să înlăture potopul de sânge pe care voi înşivă l-aţi dorit ?
     Gândiţi-vă că Tatăl, după ce i-a pedepsit pe oameni prin potop, şi-a spus sieşi şi i-a spus patriarhului: „Nu am să mai blestem pământul din pricina oamenilor, pentru că simţurile şi cugetele inimii omului plecate sunt spre rău încă de la vârsta tinereţii; de aceea nu voi mai lovi vietăţile toate, după cum am făcut”. Şi a rămas credincios cuvântului său, nemai trimiţând potopul. Dar voi oare de câte ori nu v-aţi spus şi nu i-aţi spus lui Dumnezeu: „Dacă scăpăm de asta dată, dacă ne scapi, nu vom mai purta niciodată, niciodată războaie”, pornind totuşi după aceea altele şi altele, mereu mai înfricoşătoare? Oare de câte ori, făţarnicilor necredincioşi faţă de Domnul şi de propriul cuvânt? Cu toate acestea, Dumnezeu v-ar mai ajuta încă o data dacă marea masă a celor credincioşi l-ar chema cu încredere şi iubire pline de îndrăzneală.
     Puneţi-vă – voi care, prea puţini fiind pentru a face să se încline balanţa de partea voastră şi nu a celor mulţi care înteţesc asprimea lui Dumnezeu, îi rămâneţi totuşi credincioşi în pofida înfricoşătorului ceas care se apropie şi creşte din clipă în clipă – puneţi-vă suferinţa la picioarele lui Dumnezeu. El va şti să vă trimită îngerul său după cum l-a trimis lumii pe Mântuitorul. Nu vă temeţi. Nu încetaţi să îmbrăţişaţi Crucea. Aceasta a învins mereu uneltirile diavolului, care caută prin cruzimea omului şi nenorocirile vieţii să facă inimile pe care nu le poate răpi altminteri să cedeze deznădejdii ori să se despartă de Dumnezeu.”

Sursa: „Evanghelia, aşa cum mi-a fost revelată – Maria Valtorta”, vol 1, pag. 190-196.