mesajul

joi, 10 decembrie 2015

EFECTELE TELEVIZIUNII ASUPRA MINTII UMANE



Dintre toate mijloacele mass-media, televiziunea are cea mai mare influenta asupra vietii umane. Aceasta influenta a fost analizata si demonstrata de cercetatori din multe domenii de activitate si s-a constatat ca :

-         VIZIONAREA TV POATE AFECTA STRUCTURAL DEZVOLTAREA CREIERULUI
       Pentru a demonstra acest lucru, in anul 1971, Herbert Krugman, cercetator in domeniul neuropsihologiei, a analizat si comparat, pe mai multi subiecti, encefalogramele si miscarile oculare din timpul citirii unei carti cu cea din timpul vizionarii TV. Rezultatele au aratat ca orice persoana care citea o carte, dupa ce s-a deschis televizorul si a devenit atenta la el, a avut modificari considerabile ale frecventelor undelor cerebrale. In mai putin de doua minute subiectii se aflau predominant in stare alfa – relaxati, pasivi, neconcentrati. Cercetarile lui Herbert Krugman au dovedit ca vizionarea TV amorteste emisfera stanga si lasa emisfera dreapta sa indeplineasca toate activitatile cognitive. Avand in vedere ca emisfera stanga este regiunea critica pentru organizarea, analiza si judecata datelor primite, putem spune ca vizionarea poate avea consecinte din cele mai grave pentru dezvoltarea si sanatatea creierului. Partea dreapta a creierului trateaza datele primite in mod necritic, adica nu le descompune, nu le decodeaza in partile ei componente, ci proceseaza informatia in intregul ei, determinand raspunsuri mai degraba emotionale decat logice, rationale cum este la emisfera stanga a creierului. Dar cum partea stanga este amortita, conform altui studiu facut, nu este surprinzator faptul ca oamenii rareori inteleg ce vad la TV. Rapiditatea succesiunii de imagini, colaborate cu sunet, pun creierul in situatia de a absorbi o cantitate uriasa de informatii, in fata carora omul nu mai are acelasi rationament, intelegere si organizare. In cazul citirii unei carti omul odata cu actul cautarii informatiei cu ochii este obligat sa fie alert, activ, sa nu accepte pasiv orice i se ofera. Ori in cazul vizionarii TV aceasta discernere este mult diminuata, omul fiind relaxat, pasiv, neconcentrat. 
        In America cercetatorii au aratat ca, incepand de la varsta de 2 ani, oamenii petrec in fata televizorului in medie 3 ore si 40 minute zilnic.  Ofertele si beneficiile de pe urma tehnologiei video sunt puternic popularizate, in schimb rezultatele reale ale transformarilor produse in numai cateva zeci de ani in modul de gandire, in viata si chiar sanatatea mentala a omului contemporan, nu sunt atat de mediatizate. Cercetatorii americani au ajuns la concluzia ca elevii din zilele noastre au scaderi foarte mari in capacitatea de a asculta, de a vorbi, de a citi, de a scrie, de a rationa in mod logic si de a gandi analitic, de a rezolva probleme, de a gandi in general. Nu s-a observat ca majoritatea elevilor nu vor sa mai invete ci mai curand ca ei nu mai pot invata si avea rezultate ca elevii de acum cateva generatii, pentru ca nu-i mai ajuta mintea.
        In privinta dezvoltarii creierului, ceea ce face copilul in fiecare zi, modul in care gandeste, felul in care comunica, ceea ce invata, stimulii care-i atrag atentia, toate acestea au puterea de a-i modifica structura creierului. Daca un copil aloca o parte semnificativa din timpul fiecarei zile pentru o anumita activitate, atunci se vor construi conexiunile pentru acel tip de activitate, insa configurarea altor conexiuni, la nivelul creierului, va fi dezavantajata. Creierul, ca si intregul organism, are nevoie de hrana pentru a se dezvolta normal. Hrana creierului sunt stimulii mediului, provocarile existentiale si mentale pe care le intampina omul nu numai din primii ani de viata, ci chiar in pantecele mamei. Daca acesti stimuli, aceste experiente sunt sarace, atunci creierul va fi slab dezvoltat, deci incapabil de a se adapta, de a gandi, de a rezolva problemele cu care omul se confrunta. 

a)    INVATAREA  SI  TELEVIZORUL
-         Studiile arata ca televiziunea nu este un mijloc potrivit pentru invatare. Oamenii retin de la televizor mult mai putine informatii decat in urma lecturii.
-         Experimentul Sesame Street, cea mai ampla si mai importanta actiune de invatare si educare a copiilor prin televizor, in America, a demonstrat ca acei copii care au fost incurajati mai mult de parinti sa urmareasca acest serial au cele mai proaste rezultate in stapanirea vocabularului, ei nu reusesc sa patrunda intelesurile cuvintelor si sa organizeze cuvintele in fraze gramaticale corecte. Acesti copii se plictisesc repede cand lectura sau prezentarea profesorului in clasa nu sunt insotite de imagini (ca la televizor) si isi pierd repede atentia.
-         De la televizor copiii invata sa se multumeasca doar cu perceptia vizuala, emotionala sau senzitiva a lucrurilor, fara a mai face efortul intelegerii lor
-         Cercetatorii arata, in mod clar, ca elevii cei mai buni sunt aceia care tind sa se uite mai putin la televizor. Mai mult decat atat, cu cat timpul dedicat vizionarii creste, cu atat rezultatele si performantele scolare sunt mai slabe.
b)    PRIN  TELEVIZIUNE,  INFORMATIA  ESTE  FURNIZATA  DIRECT  IN SUBCONSTIENTUL  MASELOR 

-         Desi televiziunea poate modela comportamentele si mentalitatile, nu se poate spune ca ea favorizeaza invatarea, deoarece aceasta asa-zisa invatare este foarte putin cognitiva, greu de reprodus, foarte putin analizabila, putin bazata pe gandire
-         Informatia primita la televizor intra nefiltrata, intreaga, direct in memorie, dar nu este disponibila pentru analiza constienta, pentru intelegere sau pentru invatare. Este invatare in somn, avand in vedere ca vizionarea TV este un fel de somnambulism constient.
-         Uriasa forta de penetrare a subconstientului uman, manifestata de televiziune, este determinata de activitatea corticala alfa pe care o genereaza vizionarea, de caracterul emotional si dramatic al televiziunii, precum si de perceptia imaginilor TV intr-un regim ce aminteste mai mult de starile alterate de constiinta decat de starea de veghe.

c)   PROBLEME  DE  ATENTIE
-         ADHD (deficit de atentie si hiperactivitate) este afectiunea de care sufera o treime din copiii americani (in unele clase mai mult de jumatate din elevi sunt marcati de acest sindrom), situatie comuna celor mai multe din tarile dezvoltate
-         Acesti copii nu pot urmari o discutie oarecare, tind sa piarda sirul, mintea fiindu-le furata de altceva sau, pur si simplu, nu se gandesc la nimic. Nu se pot concentra cu atentie asupra unui subiect sau activitati.
-         Scaderea atentiei, a concentrarii, lipsa rabdarii, a tenacitatii si, cum vom vedea mai departe, a motivatiei, sunt caracteristicile ADHD-ului ce influenteaza intreaga existenta a omului modern. Insucces profesional, instabilitate in alegerea obiectivelor, relatii personale si comunitare superficiale, irascibilitate crescuta, complexul lipsei de performanta sunt doar cateva dintre cele mai semnificative urmari ale acestei afectiuni, care se anunta ca fiind una dintre cele mai importante maladii ale secolului al XXI-lea.
-         Obiceiul privitului la televizor - impactul tehnologiei video asupra mintii umane si continutul programelor TV, constituie doi dintre cei mai importanti factori de risc pentru aparitia ADHD-ului.

d)    PRIMUL  EFECT  AL  TELEVIZIUNII  ESTE  CREAREA  UNEI  ATITUDINI MENTALE  PASIVE

-         Toate studiile privitoare la efectele televiziunii, fie ca se refera la copii, fie la adulti, constata ca vizionarea este un factor important in generarea unui comportament pasiv.
-         Proportional cu timpul dedicat vizionarii, se poate constata o micsorare a vigilentei generale. De asemenea, se inregistreaza o scadere vizibila a perseverentei, a vointei si dispozitiei de a urmari activ rezolvarea unei probleme.
-         Din punct de vedere neurologic, cercetatorii explica acest fenomen prin aparitia unei dependente de ritmul cerebral alfa, activitate corticala cu care omul se deprinde pe parcursul miilor de ore petrecute in fata ecranului. Obisnuiti de mici cu aceasta stare mentala, oamenii vor fi permanent inclinati sau atrasi de activitatile distractive ce introduc mintea in aceeasi stare pasiva, de relaxare.
-         Pe termen lung, vizionarea TV diminueaza puternic capacitatea de implicare in propria existenta, determina pasivitate in planificarea activitatilor viitoare si in organizarea programului zilnic, cultiva plictiseala, dezinteresul sau apatia.
-         Vizionarea TV, prin afectarea activitatii cortexului prefrontal, conduce, de asemenea, la reducerea activitatii voluntare (kipokinezia), un sindrom specific acestei afectiuni.

e)   VIZIONAREA  TV,  FACTOR  DETERMINANT  IN  APARITIA  HIPERACTIVITATII,  A  IRASCIBILITATII  SI  A  INSOMNIEI
-         Hiperactivitatea este acea stare de permanenta agitatie, zbantuiala sau miscare continua, care cauzeaza sau se coreleaza cu probleme de atentie. Copiii care sufera de acest sindrom nu-si gasesc locul, la scoala nu pot sta linistiti in banca, nu pot fi atenti la ce spui.
-         Hiperactivitatea determina impulsivitatea excesiva, lipsa controlului interior si este vazuta ca o cauza principala a comportamentului impulsiv la adulti, a comportamentului antisocial si a delicventei.
-         Acest sindrom ii marcheaza pe extrem de multi copii in tarile dezvoltate (in unele comunitati pana la 50% din copii) si ii determina pe medici sa prescrie celor afectati calmante extrem de puternice, adevarate droguri, pentru a-I calma suficient de mult, incat sa se permita desfasurarea activitatilor scolare.
-         Imaginile de la televizor stimuleaza in telespectator impulsul de miscare, isa reactia fizica este reprimata nefiind nevoie de ea. Aceasta tracasare senzoriala cauzeaza hiperactivitatea, deoarece energia fizica produsa de imagini, dar nedescarcata fizic, este inmagazinata. Apoi, cand aparatul(televizorul) este inchis, are loc explozia, manifestandu-se in exterior prin crize ale lipsei de sens, reactii haotice, activitate accelerata.
-         Hiperactivitatea determina o oboseala nervoasa permanenta, un somn agitat si chiar insomnie.

f)       CARACTERUL  HIPNOTIC  AL  VIZIONARII  TV
-         Bio si hipnoterapeutii sustin ca televiziunea permite nu numai o transmitere a fortei hipnotice, ci chiar o multiplicare a acesteia.
-         Neuropsihologii au constatat ca raspunsul cortexului pe parcursul vizionarii TV se situeaza in domeniul somnolentei sau al starii de tip hipnotic: se reduce dorinta de a realiza actiuni planificate pe cont propriu, atentia este indreptata in mod special catre televizor, se reduce controlul realitatii, se simte o stare de relaxare fizica si psihica, lipsita de interes pentru ceea ce se petrece in jur
-         Undele cerebrale alfa caracterizeaza atat starea de hipnoza, cat si activitatea corticala a telespectatorilor in timpul vizionarii
-         A te afla linistit, relaxat, intr-o camera intunecoasa, privind fix si pasiv o sursa de lumina pe o anumita perioada de timp, sunt primele componente ale inducerii hipnozei, arata dr. Ernest Hilgard, referindu-se la televizor.

g)      CUM  INFLUENTEAZA  PROGRAMELE  TV  ATITUDINILE  SI
   COMPORTAMENTUL  TELESPECTATORILOR

                 Majoritatea programelor TV contin mesaje erotice si de violenta.
                 Influente si efecte ale mesajelor erotice din programele TV :
-         Erosul este vazut drept centru obsesional al existentei
-         Virginitatea, abstinenta si riscul bolilor cu transmitere sexuala sunt prezentate ca anacronice, rare sau nesemnificative
-         Relatiile sexuale pe micul ecran se manifesta preponderent intre persoane necasatorite
-         Relatia de dragoste este foarte putin personala si este redusa indeosebi la actul sexual.
Influente si efecte ale mesajelor de violenta din programele TV :
-         Faciliteaza agresivitatea si comportamentul antisocial
-         Dezvolta insensibilitatea la violenta sau la victimele violentei
-         Intensifica perceptia telespectatorilor ca traiesc intr-o lume periculoasa in care ei pot deveni victime

Efectele televiziunii asupra ritmului metabolic :
-         Diminuarea ritmului metabolic, prin vizionarea TV, mai mult decat atunci cand acesta s-ar odihni, este un important factor de risc in aparitia obezitatii

Principiile care inlesnesc eliberarea de televizor :
-         Intarirea legaturilor interpersonale
-         Coeziunea grupurilor
-         Configurarea vietii si mentalitatilor in jurul simbolului sau credintei marturisite de comunitatea careia persoana respectiva apartine (familia si parohia)
Relatiile personale, o bogata viata de familie, contactul cu natura, activitati practice, in casa si pe langa casa, munca in general, exercitiile fizice, lectura si, in mod esential, credinta si faptele acesteia, sunt doar cateva elemente ale vietii normale, libere de fascinatia micului ecran.

Si, ca sa dam o mai mare importanta celor afirmate in acest referat, am lasat la urma, pentru cei care cred in Dumnezeu si au simtit ca ceva nu este “in regula” cu televizorul, urmatorul paragraf din cartea “Tatal nostru”, scrisa de pr. Claudiu Dumea:
      ---  În cartea lui Ernetti, “Cateheza Satanei”, Duhul necurat nu-şi poate ascunde mulţumirea pentru extraordinarele succese pe care le are cu televiziunea şi discotecile, în special reuşind să corupă clerici, călugări, maici, seminarişti pe care îi împinge gata corupţi în preoţie făcându-i să creadă că, de fapt, ei reprezintă avangarda şi progresul în Biserică. Citez din cartea lui Ernetti: "Televizorul... ah, televizorul... e aparatul meu, eu l-am inventat... pentru a distruge sufletele şi familiile... pe care le dezbin, le distrug cu programele mele atât de subtile şi penetrante... ah, televizorul este centrul de seducţie spre care atrag de asemenea atâţia preoţi, călugări, călugăriţe, mai ales la orele târzii, făcându-i apoi să nu se mai roage, (urmează un hohot de râs prelung). Într-o clipă mă prezint lumii întregi... mă ascultă şi mă văd toţi... ---



BIBLIOGRAFIE:
-      Cartea : „Efectele televiziunii asupra mintii umane” ( de Virgiliu Gheorghe )
-      www.profamilia.ro