Dintre
toate mijloacele mass-media, televiziunea are cea mai mare influenta asupra
vietii umane. Aceasta influenta a fost analizata si demonstrata de cercetatori
din multe domenii de activitate si s-a constatat ca :
-
VIZIONAREA TV
POATE AFECTA STRUCTURAL DEZVOLTAREA CREIERULUI
Pentru a demonstra acest lucru, in anul
1971, Herbert Krugman, cercetator in domeniul neuropsihologiei, a analizat si
comparat, pe mai multi subiecti, encefalogramele si miscarile oculare din
timpul citirii unei carti cu cea din timpul vizionarii TV. Rezultatele au
aratat ca orice persoana care citea o carte, dupa ce s-a deschis televizorul si
a devenit atenta la el, a avut modificari considerabile ale frecventelor
undelor cerebrale. In mai putin de doua minute subiectii se aflau predominant
in stare alfa – relaxati, pasivi, neconcentrati. Cercetarile lui Herbert
Krugman au dovedit ca vizionarea TV amorteste emisfera stanga si lasa emisfera
dreapta sa indeplineasca toate activitatile cognitive. Avand in vedere ca
emisfera stanga este regiunea critica pentru organizarea, analiza si judecata
datelor primite, putem spune ca vizionarea poate avea consecinte din cele mai
grave pentru dezvoltarea si sanatatea creierului. Partea dreapta a creierului
trateaza datele primite in mod necritic, adica nu le descompune, nu le
decodeaza in partile ei componente, ci proceseaza informatia in intregul ei,
determinand raspunsuri mai degraba emotionale decat logice, rationale cum este
la emisfera stanga a creierului. Dar cum partea stanga este amortita, conform
altui studiu facut, nu este surprinzator faptul ca oamenii rareori inteleg ce
vad la TV. Rapiditatea succesiunii de imagini, colaborate cu sunet, pun
creierul in situatia de a absorbi o cantitate uriasa de informatii, in fata
carora omul nu mai are acelasi rationament, intelegere si organizare. In cazul
citirii unei carti omul odata cu actul cautarii informatiei cu ochii este
obligat sa fie alert, activ, sa nu accepte pasiv orice i se ofera. Ori in cazul
vizionarii TV aceasta discernere este mult diminuata, omul fiind relaxat,
pasiv, neconcentrat.
In America cercetatorii au aratat ca,
incepand de la varsta de 2 ani, oamenii petrec in fata televizorului in medie 3
ore si 40 minute zilnic. Ofertele si
beneficiile de pe urma tehnologiei video sunt puternic popularizate, in schimb
rezultatele reale ale transformarilor produse in numai cateva zeci de ani in
modul de gandire, in viata si chiar sanatatea mentala a omului contemporan, nu
sunt atat de mediatizate. Cercetatorii americani au ajuns la concluzia ca
elevii din zilele noastre au scaderi foarte mari in capacitatea de a asculta,
de a vorbi, de a citi, de a scrie, de a rationa in mod logic si de a gandi
analitic, de a rezolva probleme, de a gandi in general. Nu s-a observat ca
majoritatea elevilor nu vor sa mai invete ci mai curand ca ei nu mai pot invata
si avea rezultate ca elevii de acum cateva generatii, pentru ca nu-i mai ajuta
mintea.
In privinta dezvoltarii creierului,
ceea ce face copilul in fiecare zi, modul in care gandeste, felul in care
comunica, ceea ce invata, stimulii care-i atrag atentia, toate acestea au
puterea de a-i modifica structura creierului. Daca un copil aloca o parte
semnificativa din timpul fiecarei zile pentru o anumita activitate, atunci se
vor construi conexiunile pentru acel tip de activitate, insa configurarea altor
conexiuni, la nivelul creierului, va fi dezavantajata. Creierul, ca si intregul
organism, are nevoie de hrana pentru a se dezvolta normal. Hrana creierului
sunt stimulii mediului, provocarile existentiale si mentale pe care le
intampina omul nu numai din primii ani de viata, ci chiar in pantecele mamei.
Daca acesti stimuli, aceste experiente sunt sarace, atunci creierul va fi slab
dezvoltat, deci incapabil de a se adapta, de a gandi, de a rezolva problemele
cu care omul se confrunta.
a) INVATAREA SI TELEVIZORUL
-
Studiile arata ca
televiziunea nu este un mijloc potrivit pentru invatare. Oamenii retin de la
televizor mult mai putine informatii decat in urma lecturii.
-
Experimentul Sesame Street,
cea mai ampla si mai importanta actiune de invatare si educare a copiilor prin
televizor, in America, a demonstrat ca acei copii care au fost incurajati mai
mult de parinti sa urmareasca acest serial au cele mai proaste rezultate in
stapanirea vocabularului, ei nu reusesc sa patrunda intelesurile cuvintelor si
sa organizeze cuvintele in fraze gramaticale corecte. Acesti copii se
plictisesc repede cand lectura sau prezentarea profesorului in clasa nu sunt
insotite de imagini (ca la televizor) si isi pierd repede atentia.
-
De la televizor copiii
invata sa se multumeasca doar cu perceptia vizuala, emotionala sau senzitiva a
lucrurilor, fara a mai face efortul intelegerii lor
-
Cercetatorii arata, in mod
clar, ca elevii cei mai buni sunt aceia care tind sa se uite mai putin la
televizor. Mai mult decat atat, cu cat timpul dedicat vizionarii creste, cu
atat rezultatele si performantele scolare sunt mai slabe.
b) PRIN TELEVIZIUNE, INFORMATIA ESTE FURNIZATA DIRECT IN SUBCONSTIENTUL
MASELOR
-
Desi televiziunea poate
modela comportamentele si mentalitatile, nu se poate spune ca ea favorizeaza
invatarea, deoarece aceasta asa-zisa invatare este foarte putin cognitiva, greu
de reprodus, foarte putin analizabila, putin bazata pe gandire
-
Informatia primita la
televizor intra nefiltrata, intreaga, direct in memorie, dar nu este
disponibila pentru analiza constienta, pentru intelegere sau pentru invatare.
Este invatare in somn, avand in vedere ca vizionarea TV este un fel de
somnambulism constient.
-
Uriasa forta de penetrare a subconstientului
uman, manifestata de televiziune, este determinata de activitatea corticala
alfa pe care o genereaza vizionarea, de caracterul emotional si dramatic al
televiziunii, precum si de perceptia imaginilor TV intr-un regim ce aminteste
mai mult de starile alterate de constiinta decat de starea de veghe.
c) PROBLEME DE
ATENTIE
-
ADHD (deficit de atentie si
hiperactivitate) este afectiunea de care sufera o treime din copiii americani
(in unele clase mai mult de jumatate din elevi sunt marcati de acest sindrom),
situatie comuna celor mai multe din tarile dezvoltate
-
Acesti copii nu pot urmari o
discutie oarecare, tind sa piarda sirul, mintea fiindu-le furata de altceva
sau, pur si simplu, nu se gandesc la nimic. Nu se pot concentra cu atentie
asupra unui subiect sau activitati.
-
Scaderea atentiei, a
concentrarii, lipsa rabdarii, a tenacitatii si, cum vom vedea mai departe, a
motivatiei, sunt caracteristicile ADHD-ului ce influenteaza intreaga existenta
a omului modern. Insucces profesional, instabilitate in alegerea obiectivelor,
relatii personale si comunitare superficiale, irascibilitate crescuta,
complexul lipsei de performanta sunt doar cateva dintre cele mai semnificative
urmari ale acestei afectiuni, care se anunta ca fiind una dintre cele mai
importante maladii ale secolului al XXI-lea.
-
Obiceiul privitului la televizor - impactul
tehnologiei video asupra mintii umane si continutul programelor TV, constituie
doi dintre cei mai importanti factori de risc pentru aparitia ADHD-ului.
d) PRIMUL EFECT
AL TELEVIZIUNII ESTE
CREAREA UNEI ATITUDINI MENTALE
PASIVE
-
Toate studiile privitoare la
efectele televiziunii, fie ca se refera la copii, fie la adulti, constata ca
vizionarea este un factor important in generarea unui comportament pasiv.
-
Proportional cu timpul
dedicat vizionarii, se poate constata o micsorare a vigilentei generale. De
asemenea, se inregistreaza o scadere vizibila a perseverentei, a vointei si
dispozitiei de a urmari activ rezolvarea unei probleme.
-
Din punct de vedere neurologic,
cercetatorii explica acest fenomen prin aparitia unei dependente de ritmul
cerebral alfa, activitate corticala cu care omul se deprinde pe parcursul
miilor de ore petrecute in fata ecranului. Obisnuiti de mici cu aceasta stare
mentala, oamenii vor fi permanent inclinati sau atrasi de activitatile
distractive ce introduc mintea in aceeasi stare pasiva, de relaxare.
-
Pe termen lung, vizionarea
TV diminueaza puternic capacitatea de implicare in propria existenta, determina
pasivitate in planificarea activitatilor viitoare si in organizarea programului
zilnic, cultiva plictiseala, dezinteresul sau apatia.
-
Vizionarea TV, prin afectarea activitatii
cortexului prefrontal, conduce, de asemenea, la reducerea activitatii voluntare
(kipokinezia), un sindrom specific acestei afectiuni.
e) VIZIONAREA TV,
FACTOR DETERMINANT IN
APARITIA HIPERACTIVITATII, A
IRASCIBILITATII SI A
INSOMNIEI
-
Hiperactivitatea este acea
stare de permanenta agitatie, zbantuiala sau miscare continua, care cauzeaza
sau se coreleaza cu probleme de atentie. Copiii care sufera de acest sindrom
nu-si gasesc locul, la scoala nu pot sta linistiti in banca, nu pot fi atenti
la ce spui.
-
Hiperactivitatea determina
impulsivitatea excesiva, lipsa controlului interior si este vazuta ca o cauza
principala a comportamentului impulsiv la adulti, a comportamentului antisocial
si a delicventei.
-
Acest sindrom ii marcheaza
pe extrem de multi copii in tarile dezvoltate (in unele comunitati pana la 50%
din copii) si ii determina pe medici sa prescrie celor afectati calmante extrem
de puternice, adevarate droguri, pentru a-I calma suficient de mult, incat sa
se permita desfasurarea activitatilor scolare.
-
Imaginile de la televizor
stimuleaza in telespectator impulsul de miscare, isa reactia fizica este
reprimata nefiind nevoie de ea. Aceasta tracasare senzoriala cauzeaza
hiperactivitatea, deoarece energia fizica produsa de imagini, dar nedescarcata
fizic, este inmagazinata. Apoi, cand aparatul(televizorul) este inchis, are loc
explozia, manifestandu-se in exterior prin crize ale lipsei de sens, reactii
haotice, activitate accelerata.
-
Hiperactivitatea determina o oboseala
nervoasa permanenta, un somn agitat si chiar insomnie.
f) CARACTERUL
HIPNOTIC AL VIZIONARII
TV
-
Bio si hipnoterapeutii
sustin ca televiziunea permite nu numai o transmitere a fortei hipnotice, ci
chiar o multiplicare a acesteia.
-
Neuropsihologii au constatat
ca raspunsul cortexului pe parcursul vizionarii TV se situeaza in domeniul
somnolentei sau al starii de tip hipnotic: se reduce dorinta de a realiza
actiuni planificate pe cont propriu, atentia este indreptata in mod special
catre televizor, se reduce controlul realitatii, se simte o stare de relaxare
fizica si psihica, lipsita de interes pentru ceea ce se petrece in jur
-
Undele cerebrale alfa
caracterizeaza atat starea de hipnoza, cat si activitatea corticala a
telespectatorilor in timpul vizionarii
-
A te afla linistit, relaxat, intr-o camera
intunecoasa, privind fix si pasiv o sursa de lumina pe o anumita perioada de
timp, sunt primele componente ale inducerii hipnozei, arata dr. Ernest Hilgard,
referindu-se la televizor.
g) CUM
INFLUENTEAZA PROGRAMELE TV
ATITUDINILE SI
COMPORTAMENTUL TELESPECTATORILOR
Majoritatea programelor TV
contin mesaje erotice si de violenta.
Influente si efecte ale
mesajelor erotice din programele TV :
-
Erosul este vazut drept
centru obsesional al existentei
-
Virginitatea, abstinenta si
riscul bolilor cu transmitere sexuala sunt prezentate ca anacronice, rare sau nesemnificative
-
Relatiile sexuale pe micul ecran se manifesta
preponderent intre persoane necasatorite
-
Relatia de dragoste este
foarte putin personala si este redusa indeosebi la actul sexual.
Influente
si efecte ale mesajelor de violenta din programele TV :
-
Faciliteaza agresivitatea si
comportamentul antisocial
-
Dezvolta insensibilitatea la
violenta sau la victimele violentei
-
Intensifica perceptia
telespectatorilor ca traiesc intr-o lume periculoasa in care ei pot deveni
victime
Efectele televiziunii asupra ritmului metabolic
:
-
Diminuarea ritmului
metabolic, prin vizionarea TV, mai mult decat atunci cand acesta s-ar odihni,
este un important factor de risc in aparitia obezitatii
Principiile care inlesnesc eliberarea de televizor :
-
Intarirea legaturilor
interpersonale
-
Coeziunea grupurilor
-
Configurarea vietii si
mentalitatilor in jurul simbolului sau credintei marturisite de comunitatea
careia persoana respectiva apartine (familia si parohia)
Relatiile personale, o bogata viata de familie, contactul
cu natura, activitati practice, in casa si pe langa casa, munca in general,
exercitiile fizice, lectura si, in mod esential, credinta si faptele acesteia,
sunt doar cateva elemente ale vietii normale, libere de fascinatia micului
ecran.
Si, ca sa dam o mai mare importanta celor afirmate in
acest referat, am lasat la urma, pentru cei care cred in Dumnezeu si au simtit
ca ceva nu este “in regula” cu televizorul, urmatorul paragraf din cartea
“Tatal nostru”, scrisa de pr. Claudiu Dumea:
--- În
cartea lui Ernetti, “Cateheza Satanei”, Duhul necurat nu-şi poate ascunde
mulţumirea pentru extraordinarele succese pe care le are cu televiziunea şi
discotecile, în special reuşind să corupă clerici, călugări, maici, seminarişti
pe care îi împinge gata corupţi în preoţie făcându-i să creadă că, de fapt, ei
reprezintă avangarda şi progresul în Biserică. Citez din cartea lui Ernetti:
"Televizorul...
ah, televizorul... e
aparatul meu, eu l-am inventat... pentru a distruge sufletele şi familiile...
pe care le dezbin, le distrug cu programele mele atât de subtile şi
penetrante... ah, televizorul
este centrul de seducţie spre care atrag de asemenea atâţia preoţi, călugări,
călugăriţe, mai ales la orele târzii, făcându-i apoi să nu se mai roage, (urmează
un hohot de râs prelung). Într-o clipă mă prezint lumii întregi... mă
ascultă şi mă văd toţi... ---
BIBLIOGRAFIE:
-
Cartea : „Efectele televiziunii
asupra mintii umane” ( de Virgiliu Gheorghe )
-
www.profamilia.ro