(Isus către
oamenii din Gherasa şi către cei care citesc aceste rânduri)
„Eu,
pentru iubirea pe care o are Dumnezeu pentru Omenirea creată de El, am venit să
vă aduc aminte că numai o singură Împărăţie este sfântă, şi anume aceea a
Cerurilor şi am venit să o propovăduiesc pentru ca oamenii cei mai buni să
alerge către aceasta. Ah, Eu aş voi ca toţi, chiar şi cei mai răi, să vină, întorcându-se
spre bine, eliberându-se de diavol, care îi ţine în robie în chip vădit – punând
stăpânire asupra trupului, nu numai asupra sufletului – ori tainic – punând stăpânire
numai pe suflet. Pentru aceasta umblu Eu tămăduind bolnavii, alungând demonii
din trupurile celor posedaţi, întorcându-i la bine pe cei păcătoşi, iertând întru
numele Domnului, învăţând cele ale Împărăţiei, împlinind minuni pentru a vă încredinţa
de puterea Mea şi de faptul că Dumnezeu este cu Mine. Aceasta pentru că nu
poate săvârşi minuni cel care nu este întru prietenie cu Dumnezeu. De aceea, dacă
Eu alung demonii cu degetul lui Dumnezeu, îi tămăduiesc pe cei bolnavi, îi curăţ
pe leproşi, îi întorc la bine pe cei păcătoşi, vestesc Împărăţia dând învăţătură
asupră-i şi chemându-i pe oameni la aceasta în numele lui Dumnezeu, iar
Dumnezeu este vădit şi neîndoios îngăduitor faţă de Mine, numai vrăşmaşii
necredincioşi putând spune alminteri, aceasta este semn că Împărăţia lui
Dumnezeu a ajuns între voi şi trebuie zidită, pentru că acesta este ceasul când
este întemeiată.
Dar cum
se întemeiază Împărăţia lui Dumnezeu în lume şi în inimi ? Prin întoarcerea la
Legea mozaică sau prin cunoaşterea limpede a acesteia dacă omul nu o ştie şi,
mai cu seamă, prin punerea în practică desăvârşită a Legii în el însuşi, în
orice i s-ar întâmpla şi în fiece clipă a vieţii. Dar ce este această Lege?
Este ea oare un lucru atât de aspru încât să fie cu neputinţă de împlinit? Nu.
Ea este un şir de zece porunci sfinte şi lesne de urmat, pe care însuşi omul,
cel care este sănătos din punct de vedere moral, bun cu adevărat, simte că
trebuie să le urmeze, chiar dacă este cineva îngropat sub acoperişul împletit
din crengi ale celor mai de nepătruns păduri din tainica Africă.
Aceasta
spune:
Eu sunt
Domnul Dumnezeul tău şi nu este vreun alt Dumnezeu în afară de Mine.
Să nu
rosteşti Numele lui Dumnezeu în zadar.
Cinsteşte
sabatul potrivit poruncii lui Dumnezeu şi trebuinţei făpturii.
Cinsteşte-i
pe tatăl tău şi pe mama ta dacă voieşti să trăieşti îndelung şi să ai parte de
bine pe pământ şi în Cer.
Să nu
ucizi.
Să nu
furi.
Să nu săvârşeşti
adulter.
Să nu
rosteşti mărturie strâmbă împotriva aproapelui tău.
Să nu
doreşti soţia altuia.
Să nu
pizmuieşti ceea ce este al altcuiva.
Oare
care om cu suflet bun, chiar dacă este un sălbatic, rotindu-şi privirea a tot
ce-l înconjoară, nu ajunge să-şi spună: „Nimic din toate acestea nu s-au putut
alcătui de la sine. Prin urmare există Cineva, mai puternic decât natura şi decât
omul însuşi, care a făcut toate acestea”? Oare nu i se închină el Celui
puternic, fie că-i cunoaşte ori nu-i cunoaşte Numele Preasfânt, simţind că
există ? Și oare nu are faţă de El o atât de mare cinstire încât, numai rostind
numele pe care i l-a dat sau pe care a fost învăţat să-l rostească pentru a-l
chema, se cutremură de respect şi simte că se roagă numai numindu-l cu cinstire
? Și într-adevăr este o rugăciune şi faptul de a rosti Numele lui Dumnezeu cu
intenţia de a-l adora sau a-l face cunoscut oamenilor care nu-l cunosc.
La fel,
fie şi din simplă prevedere morală, fiece om simte că trebuie să acorde odihnă
mădularelor sale pentru ca acestea să reziste atâta timp cât ţine viaţa. Cu atât
mai mult omul care-l cunoaşte pe Dumnezeul lui Israel, Creatorul şi Domnul
universului, simte că această odihnă trupească trebuie să i-o consacre Domnului
pentru a nu se asemăna cu viţelul care, ostenit fiind, se odihneşte în iesle
rumegând ierburi în dinţii-i puternici.
Și
numai sângele ne cere cu glas puternic să-i iubim pe aceia din care ne tragem,
putem vedea aceasta şi la acel mânz al asinei care aleargă acum răcnind înaintea
mamei sale care se întoarce de la târg. Se juca în turmă, a văzut-o, şi-a
amintit că a fost alăptat de ea şi lins cu iubire, apărat, încălzit de mamă, şi
vedeţi cum îşi freacă nările-i moi de gâtul său şi cum îşi mai saltă tânara-i
crupă lângă pântecele care l-a purtat. A ne iubi părinţii este o îndatorire şi
o desfătare. Nu există animal care să nu o iubească pe cea care i-a dat născare.
Și atunci, fi-va oare omul mai prejos decât viermele care trăieşte în tina unei
brazde ?
Omul
bun la suflet nu ucide. Samavolnicia îi stârneşte scârbă. El simte că nu este
lucru îngăduit să ia viaţa numănui, căci numai Dumnezeu care ne-a dat-o are
dreptul să ne-o ia. El fuge de omucidere.
La fel,
cel sănătos la suflet nu pune stăpânire pe lucrurile altuia. Mai bine-i pare să
mănânce paine goală cu conştiinţa împăcată lângă un izvor cristalin decât o
friptură suculentă pe care a dobândit-o prin furt. Mai mult îi place să doarmă
pe jos cu capul rezemat de o piatră şi având stele prietene deasupra capului său,
cernând pace şi mângâiere peste conştiinţa-i cinstită, decât să aibă somnul
tulburat într-un pat dobândit prin furt.
Și dacă
omul este sufleteşte sănătos, nu pofteşte alte femei în afară de cele care sunt
ale sale şi nu intră, murdar şi josnic, în iatacul altuia. Dimpotrivă, el vede în
femeia prietenului său o soră şi nu îndreaptă către ea priviri şi nu simte faţă
de ea pofte pe care nu le are faţă de propria soră.
Omul cu
suflet drept, chiar dacă este drept numai din fire, fără a avea altă cunoaştere
a Binelui în afara aceleia care vine de la conştiinţa-i bună, nu-şi îngăduie
niciodată să mărturisească lucruri neadevărate, acest lucru părându-i-se totuna
cu omorul şi furtul şi aşa este. El are însă buzele cinstite după cum cinstită îi
este inima şi, odată cu acestea, are privirile cinstite, drept pentru care nu
pofteşte la soţiile altora. El nici măcar nu pofteşte, pentru că simte că pofta
este cel dintâi imbold spre a păcătui. El nu pizmuieşte, pentru că este bun.
Cel bun nu pizmuieşte niciodată pe nimeni, ci rămâne senin în soarta-i.
Oare vi
se pare legea aceasta atât de aspră încât să fie cu neputinţă de împlinit ? Nu
fiţi nedrepţi faţă de voi înşivă! Eu sunt încredinţat că nu vă veţi purta cu
nedreptate. Și dacă nu veţi face aceasta, veţi întemeia Împărăţia lui Dumnezeu în
voi şi în cetatea voastră şi că veţi regăsi, într-o zi, fericiţi, laolaltă cu
aceia pe care i-aţi iubit şi care, asemeni vouă, vor fi cucerit Împărăţia cea
veşnică întru bucuria fără de sfârşit a Cerului.
Însă
chiar înlăuntrul nostru se găsesc pasiunile ca tot atâţia cetăţeni închişi în
inelul zidurilor cetăţii. Este de trebuinţă ca toate pasiunile omului să voiască
unul şi acelaşi lucru, şi anume sfinţenia. Altminteri, în zadar vor tinde spre
Cer o parte din ele, dacă mai apoi cealaltă parte lasă nestrăjuite porţile şi îngăduie
ca pe acolo să pătrundă ispititorul ori nimiceşte prin certuri şi trandăvie
ceea ce întreprind cetăţenii cei spirituali, făcând să piară cetatea cea tainică
şi lăsând-o în stăpânirea urzicilor, a plantelor otrăvite, a buruienilor, a şerpilor,
a scorpionilor, a şoarecilor, a şacalilor, şi a buhelor, adică în prada
patimilor celor rele şi a îngerilor Satanei. Este de trebuinţă să veghem fără încetare
ca nişte gărzi puse la ziduri pentru a împiedica să pătrundă Cel rău acolo unde
voim noi a construi Împărăţia lui Dumnezeu.
Cu adevărat
vă spun că, până ce omul păzeşte cu arme intrarea casei sale, este sigur asupra
a tot ce se află în ea. Dacă însă vine cineva mai puternic decât el ori dacă
lasă el nepăzită poarta, atunci îl biruie cel mai puternic, îl dezarmează, iar
el, lipsit de armele în care-şi punea încrederea, se înjoseşte şi se predă, iar
cel puternic îl face prizonier despuindu-l de toate pe cel înfrânt. Dacă însă
omul vieţuieşte întru Dumnezeu, prin credincioşia faţă de Lege şi dreptatea
practicată cu sfinţenie, Dumnezeu este cu el, Eu sunt cu el şi nimic rău nu i
se poate întâmpla. Comuniunea cu Dumnezeu este arma pe care nu o poate birui
nimeni dintre cei mai puternici. Comuniunea cu Mine înseamnă a fi încredinţaţi
că veţi birui şi că veţi cuceri în luptă virtuţile cele veşnice, pentru care pe
vecie veţi dobândi un loc în Împărăţia lui Dumnezeu. Acela însă care se
desparte de Mine sau îmi devine vrăşmaş respinge în consecinţă armele şi
siguranţa vorbelor Mele. Cel care respinge Cuvântul îl respinge pe Dumnezeu.
Cel care-l respinge pe Dumnezeu îl cheamă pe Satana. Cel care-l cheamă pe
Satana distruge tot ce avea pentru a cuceri Împărăţia.
Pentru
aceea, cel care nu este cu Mine este împotriva Mea, iar acela care nu cultivă
ceea ce am semănat Eu culege ceea ce seamănă Vrăşmaşul. Cel care nu culege împreună
cu Mine împrăştie ce are şi are să se înfăţişeze gol înaintea supremului Judecător,
care are să-l trimită la stăpânul căruia i s-a vândut punându-l pe Belzebut înaintea
lui Cristos.
Locuitori
ai Gherasei, construiţi în voi şi în cetatea voastră Împărăţia lui Dumnezeu !”
Un glas
de femeie plin de modulaţii se ridică limpede ca un cânt de ciocârlie peste
murmurul mulţimii căzute în admiraţie, cântând noua fericire, şi anume slava
Mariei: „Ferice sunt pântecele care te-au purtat şi sânul la care ai supt”.
Isus se
întoarce înspre femeia care o fericeşte pe Maica, admirându-i Fiul. Surâde,
pentru că îl îmbucură lauda adusă Născătoarei, dar apoi spune: „Mai fericiţi
sunt aceia care ascultă Cuvântul lui Dumnezeu şi îl împlinesc. Fă aceasta
şi tu, femeie.”
După
aceea binecuvântează şi se îndreaptă înspre ţarini, urmat fiind de apostolii
care îl întreabă : „Pentru ce ai spus aceasta?”
„Deoarece
cu adevărat vă spun că în Cer nu sunt aceleaşi măsuri ca pe Pământ şi însăşi
Mama mea are să fie fericită nu atât datorită neprihănitului ei suflet, cât
pentru că va fi ascultat Cuvântul lui Dumnezeu şi că-l va fi împlinit întru
ascultare. Faptul că sufletul Mariei a fost creat făr’ de păcat este o minune a
Creatorului – Lui i se cuvine aşadar laudă pentru aceasta – dar faptul că Maria
a spus „fie mie după cuvântul tău” este o minune a Maicii mele – drept pentru
care mare îi este meritul, atât de mare încât numai pentru faptul că a fost în
stare să-l asculte pe Dumnezeu care a grăit prin gura lui Gabriel şi pentru că
a voit a împlini cuvântul lui Dumnezeu, fără a sta să cântărească greutăţile şi
durerile ce aveau să urmeze atunci şi mai târziu acestei adeziuni, a venit Izbăvitorul
în lume. Vedeţi aşadar că Ea este Maica-mi fericită nu doar pentru că mi-a dat
născare şi m-a alăptat, ci şi pentru că a ascultat cuvântul lui Dumnezeu şi l-a
împlinit întru ascultare.(...)”
Sursa :
Maria Valtorta – „Evanghelia, asa cum mi-a fost revelata”, vol. 4, pag.
453-455.
Cele 10
porunci (Cele 10 reguli de Viaţă adevărată) :
1.
Să nu ai alţi dumnezei afară de
Mine.
2.
Să nu-ţi faci chip cioplit, nici
vreo înfăţişare a lucrurilor care sunt sus în ceruri, sau jos pe pământ, sau în
apele mai de jos decât pământul. Să nu te închini înaintea lor şi să nu le
slujeşti; căci Eu, Domnul Dumnezeul tău, sunt un Dumnezeu gelos, care pedepsesc
nelegiuirea părinţilor în copii, până la al treilea şi la al patrulea neam al
celor ce Mă urăsc, şi Mă îndur până la al miilea neam de cei ce Mă iubesc şi
păzesc poruncile Mele.
3.
Să nu iei în deşert Numele Domnului
Dumnezeului tău; căci Domnul nu va lăsa nepedepsit pe cel ce va lua în deşert
Numele Lui.
4.
Adu-ţi aminte de ziua de odihnă, ca
s-o sfinţeşti. Să lucrezi şase zile şi să-ţi faci lucrul tău. Dar ziua a şaptea
este ziua de odihnă închinată Domnului Dumnezeului tău: să nu faci nicio
lucrare în ea, nici tu, nici fiul tău, nici fiica ta, nici robul tău, nici
roaba ta, nici vita ta, nici străinul care este în casa ta. Căci în şase zile a
făcut Domnul cerurile, pământul şi marea, şi tot ce este în ele, iar în ziua a
şaptea S-a odihnit: de aceea a binecuvântat Domnul ziua de odihnă şi a
sfinţit-o.
5.
Cinsteşte pe tatăl tău şi pe mama
ta, pentru ca să ţi se lungească zilele în ţara pe care ţi-o dă Domnul
Dumnezeul tău.
6.
Să nu ucizi.
7.
Să nu preacurveşti.
8.
Să nu furi.
9.
Să nu mărturiseşti strâmb împotriva
aproapelui tău.
10. Să nu pofteşti casa aproapelui tău; să nu pofteşti nevasta
aproapelui tău, nici robul lui, nici roaba lui, nici boul lui, nici măgarul
lui, nici vreun alt lucru care este al aproapelui tău.
Primele patru reglementează relaţia
omului cu Dumnezeu şi ultimele 6 ţin de relaţia noastră cu aproapele, adică cu
ceilalţi oameni.
Când a fost întrebat de către un
învăţător al Legii Vechiului Testament, care este cea mai mare poruncă lăsată
de Dumnezeu, Mântuitorul a rezumat aceste 10 porunci în două şi i-a răspuns:
„Să iubeşti pe Domnul
Dumnezeul tău cu toată inima ta, cu tot sufletul tău şi cu tot cugetul tău.”
Aceasta este cea dintâi şi cea mai mare poruncă. Iar a doua, asemenea ei, este:
„Să iubeşti pe aproapele tău ca pe tine însuţi.” În aceste
două porunci se cuprinde toată Legea şi Prorocii.” (Matei 22:37-40)