ALIANTA
FAMILIILOR DIN ROMANIA
Str. Zmeica nr. 12, sector 4, Bucuresti
Tel. 0741.103.025 Fax 0318.153.082
Str. Zmeica nr. 12, sector 4, Bucuresti
Tel. 0741.103.025 Fax 0318.153.082
5 noiembrie 2015
COPIII
ILEGITIMI AI CANADEI
Titlul de
astazi e versiunea politicoasa a unei expresii mai putin politicoase folosita
de unii comentatori canadieni pentru a-si defini propria natie - o
"natiune de bastarzi" ("a nation of bastards"). Asta dupa
ce, in 2005, Parlamentul Canadei a legalizat casatoriile homosexuale. Expresia
da de inteles ca odata cu legalizarea casatoriilor homosexuale canadienii au
devenit "bastarzi", fii si fiice ilegitime ale statului canadian.
Legalizarea lor a insemnat exproprierea familiei si casatoriei de catre statul
secular. Pina mai ieri, familia si casatoria erau institutii naturale, sacre,
bisericesti, instituite de divinitate. Casatoria era produsul unei Autoritati
Divine, atit in traditia crestina, iudaica, cit si in celelalte. La inceputul
Mileniului III, Statul a desacralizat acest produs sacru al Divinitatii. In 2004,
Tribunalul Suprem Canadian a acordat statului autoritatea exclusiva de a
institui casatoria si familia ca institutii publice. Ca rezultat, in Canada si
in tarile care au transformat casatoria intr-o institutie nesacra si profana,
oamenii nu mai apartin familiei ci statului. Au devenit copiii lui ilegitimi,
adica "bastarzi". Despre acest proces de transformare scriem astazi,
din perspectiva experientei canadiene, focalinzindu-ne in special pe
perspectiva, deosebit de captivanta, a lui Douglas
Farrow. Profesor de Gandire Crestina la Universitatea McGill
din Montreal, Farrow a publicat, in 2007, Nation of Bastards - Essays
on the End of Marriage ("Natiune de bastarzi - eseuri
privind sfarsitul casatoriei").
Inainte de a
face o scurta recenzie a cartii si de a-i explica relevanta, explicam si una
din motivatiile pentru care comentam subiectul familiei si casatoriei ca
institutii ilegitime ale statului secular. La redactie primim, destul de des,
note din partea unor studenti care scriu disertatii or teze de masterat si
doctorat si ne cer materiale privind subiectele tratate in editiile noastre de
joi. Unele din solicitarile mai frecvente priveste redefinirea casatoriei si originile
ideologice si sociale ale miscarii de redefinire a casatoriei. Recomandam
materialul de astazi ca pe unul de inceput, de care studentii se pot folosi
pentru a explora geneza nationalizarii casatoriei de catre statul secular si
transformarea cetatenilor in fiii si fiicele lui ilegitime.
Despre
Douglas Farrow
Pina
in 2015 putina lume in afara Canadei stia de Douglas Farrow. Catolic practicant
si crestin devotat, Farrow a fost intrigat de repeziciunea cu care mentalitatea
canadiana s-a schimbat, inca inainte de 2002, cind un tribunal de recurs din
Ontario a decretat un drept la casatorii homosexuale, spre acceptarea
homosexualitatii si redefinirea oficiala a casatoriei de catre Parlamentul
Canadian in 2004. A descopit ca, de fapt, Tribunalul Suprem Canadian a pregatit
terenul pentru desacralizarea casatoriei crestine si transferul ei din miinile
cetatenilor si al Bisericii in miinile statului. Pe Farrow l-au descoperit
americanii in vara lui 2015 dupa ce Tribunalul Suprem SUA a legalizat
casatoriile homosexuale. Odata descoperit in America, ideile si argumentele lui
Farrow au devenit inflente in miscarea de opozitie impotriva homosexualitatii
si a casatoriilor homosexuale.
La nivel
ideologic, Farrow blameaza redefinirea casatoriei pe Jean Jaques Rousseau. El
vede samburii redefinirii casatoriei post-moderne in scrierile lui Rousseau, in
special in Contractul Social. De fapt,
Farrow isi dedica cartea "fiilor lui Rousseau" ("To the children
of Rousseau"). Cartea nu e lunga. Are doar 116 de pagini si a fost
publicata sub forma unui paper back, adica carticica. Am putea chiar spune ca Nation of Bastards e, de fapt,
un eseu mai lung in care Farrow isi exprima nemultumirile. Cartea aminteste de
pamfletele publicate ilegal in Europa Secolelor XVII si XVIII cind intelectuali
neconformisti isi publicau ideile pe ascuns, in pamflete subversive distribuite
pe ascuns prietenilor lor.
Argumentele
lui Farrow
Nation
of Bastards e o
colectie de observatii, idei si argumente care converg impreuna spre un punct
final - explicatia nationalizarii casatoriei de catre
statul secular. De la incept, Farrow lamenteaza transformarea
Canadei dintr-o societate mai mult sau mai putin heterogena in gandire in una
in care individualismul si autonomia individuala triumfa si distrug fortele
care de-a lungul secolelor au daruit societatii legitimitate politica, legala,
biologica si morala. Subiectivismul autonomiei personale a devenit obsesia
statului secular. Ca atare, statul isi extinde controlul asupra institutiilor
sociale, a vietii de familie si a relatiilor traditionale intre parinti si
copii. Face asta in paralel cu excluderea Bisericii si a religiei din spatiul
public in numele egalitatii intre oameni. Gandirea traditionala, teologia
crestina, si invataturile Bisericii sunt percepute ca obstacole majore pentru
politica statului secular de a impune un egalitarism radical, o uniformitate
radicala de gandire, conditie si privilegii pentru cetateni. Religia transmisa
noua prin revelatie e inlocuita de stat cu doctrine noi, seculare, pozitivite.
Pentru
Farrow, exemplul cel mai scocant al deplasarii religiei transmise prin
revelatie de catre stat a fost modificarea casatoriei dintr-o institutie intre
"un barbat si o femeie" intr-o institutie intre "doua
persoane". Facind asa, statul secular a decuplat casatoria data omului
prin revelatie de scopul ei biologic si reproductiv, astfel incit "cei
doi" nu mai alcatuiesc "un singur trup", ci doua trupuri
separate incapabile de a deveni un singur trup. In alte cuvinte, cei doi nu se
mai contopesc pentru a forma un singur trup, ci ramin separati. Farrow numeste
asta o religie civila a statului. O religie care afecteaza copiii, pentru ca-i
decupleaza de parintii lor odata ce viziunea procreativa a casatoriei e
eliminata. Moralitatea publica a fost inlocuita cu autonomia personala, a fost
privatizata si declarata nerelevanta pentru spatiul public. In final, Farrow
foloseste divortul sa-i ilustreze punctul. Asa dupa cum, la divort, sotia si
sotul isi disputa custodia copiilor, in virtutea separarii Bisericii de Stat
statul secular si Biserica isi disputa custodia asupra familiei si casatoriei,
in special a casatoriei naturale, pe de o parte, iar pe de alta parte, custodia
copiilor care provin din casatoria naturala. Cine deci sa aibe custodia exclusiva
a copiilor, statul ori parintii?
Radacini
ideologice
Farrow identifica radacinile desfiintarii
familiei canadiene in anii 70, cind Pierre Trudeau era premierul Canadei. In
1969 Trudeau a dezincriminalizat sodomia si alte forme de convietuire sexuala
destructive. A facut-o sub influienta britanicilor care in anii 50 au
dezincriminalizat sodomia. In Marea Britanie, dezincriminalizarea sodomiei a
fost facuta ca urmare a Raportului Wolfenden din 1957. Raportul Wolfenden
impunea, ca in privinta valorilor si a comportamentelor sociale, statul secular
trebuie sa se separe de Biserica. Biserica trebuie sa cedeze. Biserica nu are
nimic de spus privind valorile in spatiul public, iar Statul are obligatia sa
ignore prescriptiile valorice bisericesti. Separarea moralitatii seculare de
moralitatea bisericeasca a dominat gandirea politica britanica pina azi.
Sexualitatea a fost redusa la un apect privat al vietii omului in care nici Biserica
nici Statul nu se pot amesteca. Radacinile autonomiei individuale privind
sexualitatea au inceput astfel sa se infiripe. Ideile acestea au dat nastere
unei dezbateri si mai serioase - care este rolul statului in promovarea si
mentinerea unui ordin public moral?
Dupa Trudeau
a urmat Carta Canadiana a Drepturilor Omului, adoptata in Canada in 1982. Ea a
facut egalitatea un obiectiv suprem al politicii canadiene si al
drepturilor omului. Printre altele, a interzis si discriminarea impotriva
homosexualilor. Carta, insa, a propulsat inainte si secularizarea Canadei. Daca
Declaratia Canadiana a Drepturilor Omului din 1968 recunostea suprematia lui
Dumnezeu in viata canadienilor, versiunea din 1982, adica Carta Drepturilor, a
eliminat orice referinta la Dumnezeu.
In 1866
Tribunalul Suprem al Canadei a definit casatoria in cazul Hyde v. Hyde and
Woodmansee ca "uniunea voluntara pentru viata si in exclusivitate a
unui barbat si a unei femei" ("the voluntary union for life of one man
and one woman to the exclusion of all others") Definitia a fost preluata
de la juristul roman al Secolului III Modestinus dupa care: "casatoria
este uniunea unui barbat si a unei femei, un consort pentru intreaga lor viata
si care implica drepturi umane si divine". ("Marriage is the union of
a man and woman, a consortium for the whole of life involving the communication
of divine and human rights") Deci, atentioneaza Farrow, este imposibil de
a argumenta ca institutia casatoriei naturale e exclusiv de origine crestina.
Dimpotriva, asa cum dovedeste Modestinus si alti juristi romani, ea e un
dat natural, un produs al naturii firesti al lucrurilor si a compatibilitatii
desavarsite intre barbat si femeie.
Deciziile
judecatoresti si legislatiile post-2000 au redefinit casatoria eliminind
casatoria naturala. Statul a transformat casatoria eliminind aspectul ei
biologic si procreativ, dar in acelasi timp si permanenta ei. Casatoria nu mai
e o institutie "pe viata" ci una de convenienta. Casatoria a fost desacralizata.
"Pe viata" era un aspect al casatoriei care asigura cresterea
copiilor intr-un camin stabil, cit si obligatia sotilor de a se ingriji unul pe
altul, la bine si la rau, pina la moarte. Noua definitie a eliminat si aspectul
monogam si loialitatea in casatorie, cit si exclusivitatea ei.
In decembrie
2004 cind Tribunalul Suprem al Canadei a emis decizia privind casatoriile
homosexuale, a explicat decizia ca un conflict intre "Canada Veche"
si "Canada Noua". Un conflict intre perspectiva religioasa si cea
seculara a casatoriei. A respins procrearea ca aspect esential pentru
casatorie, cit si compatibilitatea biologica intre barbat si femeie ca
fundament al casatoriei. A respins argumentul ca, spre deosebire de relatiile
homosexuale, casatoria naturala e necesara si trebuie sa fie protejata pentru
ca este cadrul cel mai propice pentru cresterea copiilor de catre parintii lor
biloigici. In final, a respins argumentul ca fiecare copil are dreptul la o
mama si un tata.
Natiune
de Bastarzi
Se zvoneste
ca Mark Twain a inventat fraza "natiune de bastarzi" facind referinta
la francezi, un zvon pe care el l-a dezmintit. Fie ca el, fie ca altii, fraza a
fost incorporata in vocabularul jurnalistic. In 1997 un comentariu in Sydney Daily Telegraph
numea Australia "a nation of bastards", adica "o natiune de
bastarzi", pentru ca 30% din copiii ei erau "bastarzi", adica
nascuti femeilor necasatorite. In 2007 Farrow aplica eticheta Canadei
post-casatorie. Meritul lui insa este ca a sapat si mai adinc in istorie sa
afle cine a inventat apelativul "natiune de bastarzi". A fost JJ Rousseau.
Rousseau
este vazut de multi comentatori contemporani ca ideologul care a dat nastere
ideilor inceputului de Mileniu III pentru abolirea familiei si casatoriei
traditionale. Pare sa fi fost primul ganditor european care a sugerat
confiscarea institutiei casatoriei si a familiei naturale de catre Stat, si
izolarea ei de influenta religiei si a crestinismului. In Capitolul IV,
paragraful 8 al Contractului Social,
JJ Rousseau scrie: "Casatoria este un contract civil, dar are consecinte
civile. Fara consecintele ei, societatea nu poate exista. Daca societatea aroga
clericilor autoritatea de a incheia casatorii, oare asta nu ar insemna ca ei o
vor face din perspectiva religioasa, dar intoleranta? In felul acesta ei vor
lua de la Print (autoritatea civila) autoritatea de a-si crea cetatenii pe care
el si-i doreste. Asta oare nu ar insemna ca daca Biserica decide
in mod exclusiv validitatea casatoriei si a consecintelor ei Statul ar fi compus
doar din bastarzi?"
Comentariul
lui Rousseau identifica dichotomia intre viziunea crestina, traditionala ori
religioasa a casatoriei si cea seculara. In viziunea lui Rousseau si a
secularistilor casatoria devine, ori a devenit deja, un contract civil cu consecinte
civile. Pentru Rousseau obiectivul a fost emenciparea casatoriei si familiei de
subt tutela Bisericii si transformarea lor in institutii eminamente civile
controlate de stat, definite de stat, si supuse obiectivelor statului.
Pentru secularistii
zilelor noastre casatoria a devenit exact asta - o
institutie publica care, asa fiind perceputa, poate fi
reglementata de catre stat la fel ca si oricare alta institutie publica.
Casatoria a devenit un contract civil asa cum zicea Rousseau. O relatie civila
facuta cadou omului de catre stat. Nu mai e o asociere naturala si fireasca
intre barbat si femeie ci o relatie definita de stat ale carei continut are in
vedere nu interesele familiei ci ale statului. Competitia intre Biserica si
Stat pentru familie si casatorie impune redefinirea acestor institutii dupa
chipul si asemanarea ideologiei Statului secular. Din perspectiva Statului,
miza e prea mare ca aceste institutii sa ramina sub autoritatea Bisericii.
Justificarea principala a statului pentru confiscarea casatoriei si a familiei
este ca, in viziunea lui Rousseau, ele au consecinte civile. Din perspeciva
seculara, Statul poate defini si redefini, inventa si reinventa familia si
casatoria dupa plac. Odata ce statul confisca familia si casatoria, ne confisca
si pe noi si pe copiii nostri. Asa devenim cu totii, conchide Farrow, in
formula celebra a lui Rousseau, copii ilegitimi ai societatii civile, adica
bastarzi.
Preluind
viziunea si gandirea lui Rousseau, Tribunalul Suprem al Canadei a fost
primul tribunal suprem din lume care a disociat religia, traditia si credinta
crestina de casatorie si a transformat casatoria intr-o institutie strict
seculara asupra careia statul are control exclusiv. In cazul casatoriilor intre
persoane de acelasi sex, Tribunalul Suprem al Canadei a spus: "defintiile
trecute ale casatoriei presupuneau o societate ale carei valori seculare erau
identice cu cele religioase. Asta insa nu mai este cazul in Canada. Canada este
o societate pluralista, multiculturala. Casatoria, din perspectiva statului,
este o institutie civila." E evident ca in acest fragment rezoneaza
gandirea lui Rousseau. Asa, cetatenii devin copiii ilegitimi ai Statului -
adica bastarzi.
AFR
Recomanda: In
iulie anul acesta Farrow a publicat un nou articol despre "bastarzii
canadieni". Poate fi citit aici: http://www.firstthings.com/web-exclusives/2015/07/happy-canada-day
HOUSTON
VA MULTUMESTE!
Capitala mondiala a energiei, Houstonul a dovedit, marti, ca
are energia necesara sa respinga manevrele antidemocrate si de dezinformare ale
politicienilor si ale aliatilor lor homosexuali. Crestinii Houstonului au castigat!
In referendul de marti, Ordonanta Municipala pro-homosexuala si pro-persoane
transgender a fost abrogata cu un vot zdrobitor de 62% la 38%. [http://thefederalist.com/2015/11/04/houston-rejects-special-lgbt-privileges-by-huge-margin/]
Houston este prima mare metropola americana care respinge legiferarea de
drepturi si privilegii speciale pentru homosexuali si transsexuali. Mass media
americana, Hollywoodul, actorii, Presedintele Obama, Hillary Clinton, vedetele
sportive, masinaria politica imensa a partidului democrat american, marile
corporatii globale, activistii homosexuali ai Americii - toti si-au unit
eforturile sa asigure mentinerea in vigoare a Ordonantei. Au investit milioane
de dolari, dar in final, au pierdut. Infringerea lor a fost atit de
cavarsitoare incit homosexualii au aumutit. Motivul principal pentru aceasta
victorie extrem de importanta a fost implicarea masiva a pastorilor si liderilor
spirituali din Houston. Au mobilizat bisericile si crestinii sa mearga la vot,
si in final Dumnezeu le-a dat biruinta. Haideti sa invatam si noi, romanii, sa
facem la fel. Ce Dumnezeu a facut in Houston, Texas poate face si in Romania si
Europa! Multumim tuturor cititorilor nostri care au dat curs cererii noastre de
luni, au contactat romanii din Houston si i-au rugat sa voteze impotriva
Ordonantei. [Detalii: http://news.yahoo.com/houston-equal-rights-measure-hands-voters-060822802.html]
Alte stiri bune.
In Slovenia, parlamentarii au legalizat casatoriile homosexuale mai devreme in
an. Crestinii Sloveniei au initiat un referend de abrogare care va avea loc pe
20 decembrie. Iar in februarie, Elvetia va tine un referend pentru inscrierea
in Constitutia Elvetiei a casatoriei traditionale barbat-femeie. Va vom tine la
curent!
SITURILE
AFR ANTIPORNOGRAFIE SI ANTIPROSTITUTIE
Vizitati situl antipornografie AFR www.PornografiaRaneste.ro in numar cit mai mare si
deveniti prietenii nostri pe site. De cind a fost lansat la inceputul anului,
pe site am postat zeci de articole, studii, materiale video si marturii. Situl
antipornografie a fost facut de dl Alexandru Dragoman (AFR
Constanta). Ii multumim. Continuati deasemenea sa vizitati si
situl antiprostitutie http://www.antiprostitutie.ro/category/stiri/. Situl e
administrat de dl Sorin Balajel, voluntar AFR. Ii
multumim.
BROSURILE
AFR
Deja am distribuit peste 10000 de brosuri AFR. Mai avem
aproximativ 4000 si vi le punem la dispozitie gratuit. Cei care doriti sa le
aveti si, mai ales, sa le dati celor din comunitatile dvs, inclusiv biserici
ori parohii, va rugam sa ne scrieti si vi le vom trimite pe cheltuiala noastra.
Avem nevoie de adresa si numarul dvs de telefon.
VRETI SA FITI INFORMATI?
Buletinul informativ AFR apare in fiecare Marti si e dedicat
mai mult stirilor de ultima ora, iar publicatia AFR online apare in fiecare Joi
si e dedicata mai mult comentariilor si opiniilor. Cei care doriti sa primiti
saptaminal stiri si comentarii la zi privind valorile si evenimentele
legislative, politice si sociale care va afecteaza familiile, atit la nivel
national cit si la nivel unional si international, sunteti invitati sa va
abonati la buletinul informativ saptaminal AFR. Cum? Inregistrindu-va numele si
adresa electronica pe pagina home a sitului nostru electronic www.alianta-familiilor.ro.
FACETI-NE CUNOSCUTI!
Faceti-ne cunoscuti familiilor si prietenilor d-tra. Dati
mai departe mesajele noastre si incurajati-i sa se aboneze. Va multumim.
ANUNTURI
Cei care doriti sa faceti anunturi prin
intermediul AFR privind evenimente legate de familie si valori va rugam sa ni
le transmiteti la office@alianta-familiilor.ro.
Alianta Familiilor din Romania