Arhiepiscopul Vaticanului: cei care spun că Iuda
este în iad sunt „eretici”, iar preoții pot „însoți” sinuciderile asistate
ROMA, 11 decembrie 2019 (LifeSiteNews) - Într-o
declarație contrara Scripturii și Tradiției, arhiepiscopul Vincenzo Paglia,
președintele Academiei Pontificale pentru Viață, a susținut în numele
Bisericii Catolice că oricine spune că Iuda Iscarioteanul este în iad este
un eretic.
Într-o declarație și mai deranjantă, arhiepiscopul
italian a afirmat, de asemenea, că un preot poate rămâne în mod legitim
la patul cuiva care se sinucide asistat pentru a-i „ține mână” și „a-l însoți”.
Comentariile arhiepiscopului Paglia au venit pe 10
decembrie, la prezentarea unui Simpozion internațional inter-confesional de
religie și etică medicală: „Îngrijirea paliativă și sănătatea mintală a
bătrânilor”, care a avut loc la Roma în perioada 11-12 decembrie. Simpozionul,
co-sponsorizat de Academia Pontificală pentru Viață și Summit-ul pentru
inovație mondială pentru sănătate (WISH), o inițiativă a Fundației Qatar, este
concentrat în principal pe perspective creștine și musulmane asupra problemelor
de sfârșit de viață.
În urma prezentării oficiale la biroul de presă al
Sfântului Scaun marți, un jurnalist a cerut părerea arhiepiscopului Paglia
despre o declarație din 5 decembrie emisă de Episcopii Elvețieni, prin
care ei solicită preoților și îngrijitorilor pastorali catolici să
părăsească camera bolnavului înainte de a fi administrată o injecție letală sau
mijloace de sinucidere.
Documentul de 30 de pagini al episcopilor
elvețieni, intitulat „Comportamentul pastoral cu privire la practica
sinuciderii asistate”, vine ca răspuns la creșterea numărului de sinucideri
asistate în Elveția. Documentul afirmă că sinuciderea asistată „este radical
împotriva mesajului Evangheliei”, iar practicarea sa „este un atac serios
adus păstrării vieții persoanei umane, care trebuie protejată de la concepție
până la moartea naturală”.
Arhiepiscopul Paglia, care ocupă și funcția de
cancelar al Institutului Ioan Paul al II-lea pentru Căsătorie și Știința
Familiei din Roma, a declarat că nu a citit declarația emisă de episcopii
elvețieni „în detaliu”, dar nu crede că „ar trebui nimeni abandonat.”
„Suntem împotriva sinuciderii asistate pentru că nu
vrem să facem lucrarea murdară a morții și pentru că toți suntem conștienți că,
pentru credincioși, viața continuă”, a mai spus el. „A însoți și a ține mâna
celor care mor” este, prin urmare, „marea sarcină” a fiecărui credincios, a
spus el, iar sinuciderea asistată reprezintă „o mare înfrângere pentru
societate”.
Arhiepiscopul Paglia a lămurit: „Eu celebrez întotdeauna slujba de înmormântare pentru cei
care se sinucid, pentru că sinuciderea este întotdeauna o problemă de dragoste
neîmplinită. De asemenea, trebuie să ne amintim că, pentru Biserica Catolică, dacă
cineva spune că Iuda este în iad, el este un eretic. "
Afirmația potrivit căreia a spune că Iuda este în
iad este erezie, este surprinzătoare având în vedere învățătura clară a Sfintei
Scripturi, a Părinților și Doctorilor Bisericii și a liturghiei. După cum a
explicat cardinalul Avery Dulles, într-un articol intitulat „Populația
iadului”:
„Noul Testament nu ne spune în multe cuvinte că o
persoană anume se află în iad. Dar mai multe afirmații despre Iuda cu greu pot
fi interpretate altfel. Isus spune că i-a păstrat pe toți cei pe care i-a
dat Tatăl, cu excepția fiului pierzaniei (Ioan 17:12). La un alt moment, Isus
îl numește pe Iuda un diavol (Ioan 6:70) și spune încă o dată despre el: „Ar fi
mai bine pentru acel om dacă nu s-ar fi născut niciodată” (Matei 26:24; Marcu
14:21). Dacă Iuda ar fi fost mântuit, aceste afirmații s-ar dovedi neadevărate.
Mulți sfinți și doctori ai Bisericii, inclusiv Sf. Augustin și Sfântul Toma de
Aquino, au considerat ca un adevăr revelat că Iuda a fost condamnat. Unii
dintre părinți plasează numele lui lângă cel al lui Nero.
Într-adevăr, Sfânta Scriptură, Papa Sfântul Leocel Mare, Sfântul Augustin, Sfântul Toma de Aquino, Sfânta Ecaterina de Siena, Catehismul Sinodului din Trent și liturghia Bisericii sunt în acord cu privire la soarta lui Iuda Iscarioteanul.
În plus, după cum confirmă canoanele 750 și 751 (precum și motu proprio Ad tuendam fidemdin 1998 al Papei Ioan Paul al II-lea), pentru ca o afirmație să fie calificată drept erezie, trebuie să contrazică Revelația divină; în conformitate cu ceea ce Biserica ține ca adevăr divin revelat, nicăieri în Sfânta Scriptură sau Tradiție nu se spune că Iuda nu este în iad (și prin urmare, deoarece nu există afirmația ca Iuda nu e în iad, atunci cei care spun ca Iuda e în iad NU sunt eretici – deși Paglia i-a numit astfel).
Întrebat dacă un preot poate „însoți o persoană care se sinucide asistat”, arhiepiscopul Paglia a spus că problema „merge dincolo de legi” și că „nu vrea să dea o regulă pentru a contrazice”.
„Aș dori ca în aceste situații să facem abstracție de ideologie pentru totdeauna și pentru toată lumea”, a spus arhiepiscopul. „Pentru mine, cei care își iau propria viață arată eșecul întregii societăți, dar nu al lui Dumnezeu. Dumnezeu nu abandonează niciodată pe nimeni.”
Într-adevăr, Sfânta Scriptură, Papa Sfântul Leocel Mare, Sfântul Augustin, Sfântul Toma de Aquino, Sfânta Ecaterina de Siena, Catehismul Sinodului din Trent și liturghia Bisericii sunt în acord cu privire la soarta lui Iuda Iscarioteanul.
În plus, după cum confirmă canoanele 750 și 751 (precum și motu proprio Ad tuendam fidemdin 1998 al Papei Ioan Paul al II-lea), pentru ca o afirmație să fie calificată drept erezie, trebuie să contrazică Revelația divină; în conformitate cu ceea ce Biserica ține ca adevăr divin revelat, nicăieri în Sfânta Scriptură sau Tradiție nu se spune că Iuda nu este în iad (și prin urmare, deoarece nu există afirmația ca Iuda nu e în iad, atunci cei care spun ca Iuda e în iad NU sunt eretici – deși Paglia i-a numit astfel).
Întrebat dacă un preot poate „însoți o persoană care se sinucide asistat”, arhiepiscopul Paglia a spus că problema „merge dincolo de legi” și că „nu vrea să dea o regulă pentru a contrazice”.
„Aș dori ca în aceste situații să facem abstracție de ideologie pentru totdeauna și pentru toată lumea”, a spus arhiepiscopul. „Pentru mine, cei care își iau propria viață arată eșecul întregii societăți, dar nu al lui Dumnezeu. Dumnezeu nu abandonează niciodată pe nimeni.”
„Să evităm să rămânem blocați în dezbateri
ideologice”, a spus el. „Ceea ce este cel mai important este însoțirea. Noi ne
gândim la legi, însă cel mai grav lucru este abandonarea a mii și mii de
bolnavi, chiar și atunci când există o lege.”
Într-un comentariu pentru LifeSiteNews, un preot apropiat de Vatican, vorbind sub anonimat, a spus: „Sincer, prima abandonare de care ar trebui să se îngrijoreze un catolic și un preot este posibila abandonare a unui suflet în iad, adică abandonarea și sinuciderea sufletului cuiva pentru că a părăsit voluntar legea lui Dumnezeu, planul Lui și dragostea Lui ... și numai apoi mai putem vorbi și despre alte chestiuni ... "
Într-un comentariu pentru LifeSiteNews, un preot apropiat de Vatican, vorbind sub anonimat, a spus: „Sincer, prima abandonare de care ar trebui să se îngrijoreze un catolic și un preot este posibila abandonare a unui suflet în iad, adică abandonarea și sinuciderea sufletului cuiva pentru că a părăsit voluntar legea lui Dumnezeu, planul Lui și dragostea Lui ... și numai apoi mai putem vorbi și despre alte chestiuni ... "
„Adevărata ”însoțire” în acest caz înseamnă
căutarea de a fi aproape, da, dar asta nu înseamnă să-l țină de mână în mod
scandalos în timp ce comite păcatul mortal, ca și cum ar aproba sau ar fi
indiferent față de păcat. Un preot trebuie să caute în primul rând să salveze
un suflet, spunându-i omului ce este în joc și nu să-l abandoneze în voia
judecății lui greșite. Într-adevăr, acesta ar fi un adevărat abandon, deși
poate ar fi mai puțin supărător pentru un preot și i-ar permite să fie în
continuare lăudat de lume”, a spus el. „Dar nu spiritul sau criteriul lumii
sunt și ale noastre. Noi suntem creaturi ale împărăției cerurilor și dorim să
ajungem la adevărata noastră casă.”