mesajul

joi, 7 februarie 2019

“N-am crezut niciodată că voi încerca atâta perplexitate...”


de Aldo Maria Valli - 06.02.2019

Am primit de la un preot această scrisoare.

Sunt un preot din dieceza de Genova și nu m-am gândit niciodată că voi ajunge să simt o atât de mare perplexitate față de cel care stă pe scaunul lui Petru. Mereu m-am gândit la papă ca la un punct de referință de nezdruncinat în existența mea creștină. Cine, ca și mine, a crescut cu Ioan Paul II, a văzut în pontifi mari exemple de credință trăită concret și în sfințenie.

Am primit cu părere de rău demisia papei Benedict XVI. El nu folosea niciodată cuvinte la întâmplare, era înțelept, mă ajuta să mă ridic către transcendent: un om a lui Dumnezeu..

Alegerea arhiepiscopului de Buenos Aires am văzut-o fără prejudecăți: nu-l cunoșteam, și apoi, totuși, papa este papa.

Luni de zile am ascultat cu interes cuvintele lui, văzând în el o simplitate care mă făcea să-mi spun: ținând seama de capacitatea lui de a intra în inima omului, sensibilitatea lui față de cei care suferă, va reuși probabil să fie mai incisiv în proclamarea lui Cristos și a adevărurilor de credință, astfel încât să trezească popoarele occidentale din această anestezie a conștiinței”.

Zi după zi în schimb am început să observ o creștere a ambiguității foarte subtil. Observam în mesajele sale ceva deformat. La început nu am înțeles bine, dar era ca și cum din cuvintele sale, din glumele lui, din interviurile sale, a apărut un aspect orizontal asupra vieții, cu excluderea planului vertical și a judecății lui Dumnezeu și cu o lipsă de respect față de cei cu alte opinii.

Astăzi trebuie să spun, că în Biserica Catolică, mă simt aproape ca într-o religie diferită, față de cea în care am crescut ca și copil. Obsesia pentru temele sociale este insuportabilă. Par a fi uitați marii sfinți ai carității, pentru care atenția față de frate se năștea dintr-o contemplare și o adorare a lui Cristos. Apelurile lui Bergoglio sună ca cele ale unui politician. Biserica ”în ieșire” și ”spitalul din câmp” este văzută ca o agenție de servicii sociale.

Sincer, în timp ce împărtășim importanța asistenței pentru cei săraci și nevoiași, o astfel de Biserică nu mă atrage, nu este comunitatea celor mântuiți de Cristos...

Am rămas marcat de ambiguitatea asupra temeor legate de familie. Uneori discursurile papei par frumoase, dar apoi, gândindu-mă la ele, îmi dau seama că nu transmit o viziune clară. Amoris letitiae la ce a dus? La o mare confuzie. Concret, azi toți fac ceea ce vor, îl pun pe om pe primul loc și uită de porunca divină...

Această confuzie, această lipsă de claritate, este deranjantă: se pare că este dorită. Dar de ce?

În credință eu caut claritate, soliditate. Caut mântuirea. Dar astăzi pare că papa ne spune că ajunge să faci puțin bine celuilalt și pentru restul e totul bine. Nu mai există proclamarea lui Cristos ca unicul Mântuitor, nu mai este chemarea la viața veșnică și la lucrurile cerești.

Niciodată nu m-am gândit că voi încerca atâta perplexitate față de figura urmașului lui Petru, dar sincer nu-l înțeleg, mă simt pierdut. Merg înainte pentru că fără Domnul viața este doar disperare și încerc să rămân credincios la acel depozit al credinței bimilenare care nu poate fi anulat. Mă hrănesc cu viețile sfinților, ascult cuvintele Mariei din apariții care amintesc de sensul vertical al vieții. Și mărturisesc  cu durere, că în Liturghie mi-e greu să pronunț numele papei. Mi-e greu să-l văd la televizor, și când oamenii mă întrebă despre el, încerc să schimb subiectul. Mă oprimă gândul că cel care ar trebui să fie călăuză pentru Biserica de pe pământ, pentru mine este doar un obstacol pe care acum prefer să-l evit...

Unde ne conduce succesorul lui Petru? Unde vrea să ne conducă această Biserică care nu indică păcatul de moarte și nu ne ajută să-l evităm? Ce vrea să ne spună atunci când uită să afirme că, Cristos este unicul mântuitor și că religiile nu sunt toate egale? Vrea să ne ducă în paradis sau în altă parte?

Un preot