mesajul

vineri, 30 octombrie 2015

George Neumayr: “Cu așa un Papă, catolicii ortodocși nu mai au nevoie de dușmani”

George Neumayr, editorul revistei Catholic World Report, despre discursul Papei Francisc de la închiderea lucrărilor Sinodului 2015 (via The American Spectator):
[…]
Discursul s-a remarcat prin malițiozitate, etalând tocmai lipsa carității pe care [Papa Francisc] o atribuie adesea conservatorilor. Sinodul, spunea el, a scos la lumină “inimile închise care se ascund adesea chiar și în spatele învățăturilor Bisericii sau bunelor intenții, pentru a se așeza în scaunul lui Moise și a judeca, uneori cu superioritate și superficialitate, situații dificile și familii rănite.”

După care continuă: “S-a încercat deschiderea unor orizonturi mai largi, care se ridică deasupra teoriilor conspirației și punctelor de vedere înguste, pentru a apăra și răspândi libertatea copiilor lui Dumnezeu, și pentru a transmite frumusețea Noutății Creștine, în vremuri închistate într-o limbă arhaică sau pur și simplu incomprehensibilă”.

Cu tot stângismul de categorie ușoară al Papei Francisc, întrebarea “Oare este catolic Papa?” pare a fi din ce în ce mai puțin retorică. Citind remarcile de mai sus, Papii din trecut ar ajunge la concluzia că vorbitorul este un adept al teologiei protestantismului liberal. Aceștia ar găsi jalnice, în lipsa lor de profunzime, falsele contraste dintre legea divină și îndurare, la care Francisc apelează adesea; și ar găsi recursul lui constant la erori logice de genul “omului de paie” și imputării de motive tradiționaliștilor drept o pată a papalității. Cu așa un Papă, catolicii ortodocși nu mai au nevoie de dușmani.

Tușitul chinuit al comentatorilor despre “nuanțele” Papei Francisc este foarte neconvingător. El nu este deloc nuanțat. El este, pe față, un catolic de stânga, perfect în largul lui cu ereticii de facto din propriul lui ordin și din cabinetul lui special de cardinali. Cardinalul Walter Kasper, pe care Papa Francisc l-a identificat drept unul dintre teologii lui “preferați”, și Cardinalul Reinhard Marx din Germania, unul dintre cei mai apropiați consilieri ai săi, se situează mai la stânga decât Martin Luther.

Ei bine, spun propagandiștii disperați ai Papei, s-ar putea ca Francisc să nu dispună de o minte profundă, dar cel puțin are o inimă mare. Dacă o fi așa, ea pare să sângereze pentru oricine în afară de catolicii ortodocși, a căror fidelitate față de credință, pe care secularismul o asediază fără încetare, este tratată cu dispreț.

La fel ca mulți alți iezuiți moderni, Francisc sună ca și cum ar iubi orice religie, în afară de propria lui religie. Și l-ar putea imagina cineva vorbind despre imami, rabini, sau chiar și despre o vrăjitoare feministă, în același stil caustic în care îi discreditează pe tradiționaliști? Dacă ar face-o, s-ar pomeni cu o criză “ecumenică”.
[…]
În remarcile lui finale de la Sinod, Francisc i-a atacat pe [catolicii] ortodocși și i-a lăudat pe heterodocși, identificându-i pe cei din urmă cu “adevărații apărători ai doctrinei”, pentru că preferă “oamenii” în locul “ideilor” [și] pentru că “înving ispitele recurente ale fratelui mai mare (cf. Luca 15:25–32) și ale lucrătorilor invidioși (cf. Matei 20:1–16)”.
[…]
Isus le-a spus ucenicilor Săi: “Cuvântul vostru să fie: da, da; nu, nu. Ceea ce este în plus față de acestea este de la Cel Rău.” Ne-am putea imagina critica Lui la adresa Sinodului pe tema familiei, la care “nu”-ul Bisericii s-a transformat într-un “poate”? Noua ortodoxie este o ambiguitate întortocheată, iar “aerul proaspăt” al Bisericii miroase mai degrabă a pucioasă.